Sommarlov i cyberspace

Av det som barn och vuxna beskriver förstår vi att många familjer brottas med frågor som handlar om hur föräldrar och barn ska komma överens om familjens dator- och mobiltelefonanvändande, skriver Bris-ombudet Karin Johansson. Inför sommarlovet vill hon därför uppmana föräldrar och andra vuxna att försöka hjälpa barn och unga att hitta bra förhållningssätt till datorer, internet och mobiltelefoner. Så att även ett sommarlov i cyberspace blir ett bra sommarlov.

Föräldrar bör ha regler för barns datoranvändande, enligt Bris.Foto: jan collsiöö/pressens bild

Föräldrar bör ha regler för barns datoranvändande, enligt Bris.Foto: jan collsiöö/pressens bild

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2005-06-11 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu börjar sommarlovet. För de flesta barn blir det en ljuvlig och avkopplande tid när man både hinner med att vara ute med kompisar och att tillbringa mer tid vid datorn. Med rätt balans mellan datorn och andra sysselsättningar kommer sommaren att bli en välbehövlig rekreation. Datorer och mobiltelefoner är viktiga för många barn och det mesta kring tekniken är positivt. Men det finns en baksida där barn och ungdomar behöver vuxnas stöd. För några barn kommer sommaren att övergå i höst utan att de fått den mentala vila som man så väl behöver efter ett helt läsår i skolan, eftersom man inte kan slita sig från datorn. Andra kommer att ha råkat ut för tråkigheter med hjälp av tekniken fast på andra sätt. Enligt de tydliga signaler vi får in till Bris, så behöver många föräldrar stöd i hur man guidar barnen i den virtuella verkligheten.
Barnen ber inte om råd från föräldrarna och kan ibland aktivt motverka det, därför att de inte vet att de behöver det förrän det är för sent.

Här är några exempel på vad Bris mött under den senaste tiden (vi har ändrat i exemplen för att ingen ska kunna kännas igen):
"En desperat pappa ringer för att hans 14-årige son vägrar gå till skolan. Det är andra veckan i rad som han istället sitter framför datorn. Han har inga kompisar kvar, inte heller några andra intressen. Han missköter sin hygien och blir aggressiv när föräldrarna ifrågasätter hans datormissbruk.
"Med hjälp av kameramobiler fotograferas tjejerna i omklädningsrummet och i duschen efter gymnastiken varefter bilderna läggs ut på internet och nyheten sprids via sms. Flickan som ringer gråter.
"En 16-årig flicka berättar om ett kärleksförhållande som börjat på internet. När hon träffade pojkvännen på riktigt upptäckte hon att han var 46 år och inte 17 som han skrivit. Nu är hon rädd att han ska söka upp henne eftersom han har hennes telefonnummer.
"En 14-årig flicka ångrar sig och skäms över att hon fotograferat sig naken med webbkameran och skickat bilden till en man som hon chattat med.
"En 15-årig flicka berättar att hon och kompisen prostituerar sig digitalt och får betalt genom att pengar sätts in på deras mobiltelefoner. Hon är orolig för att föräldrarna ska få reda på det.
Självklart har vi vuxna ansvar för att lära barn hur man relaterar till tekniken. Vi måste lära oss av barnens berättelser och hjälpa dem att hitta en bra balans, så att de inte råkar illa ut. Av det som barn och vuxna beskriver förstår vi att många familjer brottas med frågor som handlar om hur föräldrar och barn ska komma överens om familjens dator- och mobiltelefonanvändande. För många har datorn och mobiltelefonerna blivit som nya familjemedlemmar som alla måste ta hänsyn till. Som förälder upplever man sig störa barnen när man vill prata med dem eftersom de samtidigt kommunicerar med någon annan. Av okunskap och av rädsla för att hindra barnen från att lära sig teknik, så får barnen själva söka sig fram till hur tekniken ska användas, med hjälp av råd från kompisar istället för från vuxna.
När Bris kontaktas har barnen ofta redan råkat illa ut på ett eller annat sätt. Vi vet att problemen uppmärksammas i forskning och media, men vi skulle vilja se betydligt mer av förebyggande arbete där dator- och mobiltelefonmarknadens aktörer, skola och föräldrar samarbetar för att hitta lösningar. Ibland glömmer vi vuxna att vi inte bara kan lämna över de tekniska redskapen till barnen. Konsekvenserna av vår passivitet kan bli allvarliga. Bris vill därför uppmana föräldrar och andra vuxna att inför sommarlovet försöka hjälpa barn och unga att hitta bra förhållningssätt till datorer, internet och mobiltelefoner. Så att även ett sommarlov i cyberspace blir ett bra sommarlov. Det stödet har barnen rätt till.

Några av Bris råd i korthet (mer finns på vår hemsida):
När ni installerar internet hemma, placera datorn i ett gemensamt rum, inte i barnets eget rum.
Stötta ditt barn i att hålla andra intressen vid liv och att ha andra sysselsättningar också.
Lär barnet att:
aldrig lämna ut personliga uppgifter som namn, adress, telefonnummer, skolans namn, bostadsområde och så vidare till personer på internet.
om man ska stämma träff med någon som man mött på internet, så ska det ske på en plats där det finns gott om folk och man ska ta med sig en kompis eller förälder tills man vet att det är en bra person man träffat. Gå ingenstans ensam med personen förrän ni känner varandra riktigt väl och låt då någon annan få veta vem personen är och vart ni går.
bilder som man lägger ut på internet kan ses och kopieras av vem som helst och går aldrig att ta bort.
Läs mer om