Spårvägen kan ge klirr i kassan
om spårvagnar
Spårvägstrafiken skulle inte behöva kosta en enda skattekrona, skriver insändarskribenten.
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är stora skillnader mellan dåtidens och dagens kollektivtrafik. Många parter är inblandade. Östgötatrafiken har ansvaret för kollektivtrafiken. Norrköpings Kommun äger spårvagnarna. Connex kör dem. Och Enista underhåller spårvagnar med mera.
Till det skall det tilläggas att Östgötatrafikens taxesystem ger inga bra siffror när det gäller intäkter. Höga biljettpriser, indragna turer och för långa avstånd till kollektivtrafiken gör att resandet minskar och fördyrar trafiken. Men visst kan kollektivtrafiken ge "klirr" i kassan än i dag. Om bara viljan och kompetensen fanns.
Låt oss säga att ett privat företag tog över allt ansvar för buss- och spårvagnstrafiken. Där allt var samlat under samma tak. Utan några samband med Östgötatrafiken eller kommunen. Då skulle man kunna få ett trafikföretag som gick med vinst. Utan att samhället behöver subventionera det hela.
Vad som krävs i första hand är ett nytt taxesystem som saknas i dag. Högre turtäthet och bättre tillgänglighet är andra faktorer. Jag har gjort egna beräkningar som baseras på antalet resenärer som reser i dag.
Med ett nytt system skulle det ge en årlig vinst på 30,2 miljoner kronor. Resandet skulle sannolikt öka och kunna ge en vinst på 46 miljoner kronor om året. Detta innebär att drift- och investeringar kan bekostas på intäkter från trafiken. Politiker fördyrar!
Det förslag jag lanserar är väldigt lätt att införa i praktiken. Tyvärr saknas vilja och kompetens bland politiker och tjänstemän som beslutar. Man har låst fast sig i ett ohållbart system som kräver att samhället subventionerar. Kanske dags att skattebetalarna frågar sig hur politiker styr och använder skattintäkterna.
Spårvagnstrafiken skulle inte behöva kosta en enda skattekrona. Men att få en politiker att ta steget mot den utvecklingen är omöjligt. Som ett exempel skulle undertecknad kunna driva ett trafikföretag som gav dessa fina vinster.
Varför kan inte kommunen? Nästa gång någon yttrar sig om att spårvägen kostar pengar, kom då ihåg att det är inte spårvagnen i sig som kommunikationsmedel, utan de folkvalda politikernas okunnighet som fördyrar.