Ta bort Kanalbolagets privilegium

I väntan på vägbygget borde våra ansträngningar nu kraftfullt inriktas på att få Kanalbolaget med på ändrade broöppningstider. Det skriver Vidar Jansson.

Det kan inte vara förnuftigt att en liten segelbåt på semestertripp ska kunna stoppa all trafik på en europaväg mitt under rusningstid, skriver Vidar Jansson.Arkivbild: Henrik Johansson

Det kan inte vara förnuftigt att en liten segelbåt på semestertripp ska kunna stoppa all trafik på en europaväg mitt under rusningstid, skriver Vidar Jansson.Arkivbild: Henrik Johansson

Foto: Johansson Henrik

Norrköping2010-12-11 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Få saker i modern tid har gjort oss Söderköpingsbor så indignerade och förbannade. Det handlar om Trafikverkets ointresse att flytta E 22 från centrala Söderköping. Fortfarande har inget annat hänt än att Trafikverket ritat in en "vägkorridor" på en karta. 2016 skulle den byggas, sa man. Så kom nytt besked - 2016 gällde inte längre. 2020 tänkte man börja. Först om 10 år alltså. Då har eländet pågått i över 30 år!

Märkligt nog har det emellertid byggts och byggs vägar i vårt närområde i stället. Till exempel en ny väg runt Svärtinge. På den gamla vägen har aldrig köer uppstått. Just nu byggs en ny vägsträckning mellan Gäversta och Söderköping. Inte heller där har köer uppstått.

Men inte nog med detta. En ny väg håller också på att byggas mellan Västra Husby och Evalund. Har någon hamnat i köer här? Det byggs alltså vägar utom där behovet är som störst.

De stora trafikproblemen genom Söderköping under sommarmånaderna är kombinationen ideliga broöppningar och de många trafikljusen genom Söderköping. Så här får det inte fortsätta.

I väntan på vägbygget borde våra ansträngningar nu kraftfullt inriktas på att få Kanalbolaget med på ändrade broöppningstider. Tidigare försök till ändrade tider har Kanalbolaget avvisat genom att hänvisa till ett kungligt privilegiebrev från mitten av 1800-talet. I detta brev har kanalfarare företräde framför all annan trafik. Visst kan Kanalbolaget hävda sin drygt 150 år gamla rätt. Men den rätten gavs under helt andra förhållanden än de som nu råder. Det kan inte vara förnuftigt att en liten segelbåt på semestertripp ska kunna stoppa all trafik på en europaväg mitt under rusningstid med allvarliga trafikstörningar som följd.

Något som man definitivt borde genomföra redan nästa sommar är begränsade broöppningar under just dessa tider sommarhalvåret. Kanske ska inga broöppningar vid E 22 genomföras just när trafiken är som tätast. Det går ju faktiskt att enkelt reglera broöppningstider så att inga onödiga vägtrafikproblem uppstår.

Går inte Kanalbolaget med på detta, kanske det kan finnas andra "vägar" att gå. Privilegier har ju statsmakterna tagit bort tidigare: Fidekomisserna är avskaffade. Rätten att utse adels-ätter likaså. Så nog går det. Om viljan finns.

En klok kanalledning slår nog vakt om att ha ett privilegiebrev (men med vissa frivilliga inskränkningar) än att lagstiftningsvägen föga hedersamt bli av med det.

Men återigen - det är upp till våra folkvalda att göra något åt saken. Världen ser inte likadan ut i dag som för drygt 150 år sedan.

Läs mer om