Trafikplanering saknas i Norrköping

Norrköping2001-10-05 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi kör vårt eget race i Norrköping, skriver George Jonsson (s) på NTDebatt den 17 september i ett svar på ett tidigare debattinlägg av mig där jag kritiserar alla gupp och övriga trafikhinder som uppförts i Norrköping under de senaste åren
Ja, just det. I Norrköping kör tekniska nämnden sitt eget race, det är det som är felet. Man hoppar oreserverat på alla nya trender som trafikforskarna hittar på utan att ens höja på ögonbrynen. I de flesta andra kommuner håller man i stället huvudet kallt och bildar sig en egen uppfattning.
Ett exempel på detta var ju när lagen om väjningsplikt infördes förra året. Då slipade man i Norrköping genast bort ett 50-tal övergångsställen som gick över spårvagnsspåren. I Göteborg tog man inte bort ett enda övergångsställe.
Sedan är det inte bara i Danmark som man är sparsamma med gupp och andra trafikhinder. Jag har inte träffat på någon svensk stad där man byggt så många gupp som i Norrköping. Här om veckan var jag i Stockholm och åkte bland annat runt på Kungsholmen utan att upptäcka ett enda gupp.
Förmodligen är de styrande där klokare och anlägger en helhetssyn på trafikpolitiken där man också tar hänsyn till miljö och folkhälsa. Ökade utsläpp av bilavgaser kräver också dödsfall även om dessa inte uppmärksammas så dramatiskt som trafikolycksfall.
Enligt George Jonsson skulle jag som ordförande i tekniska nämnden 1992­1994 varken ivrat för eller emot trafiksäkerhetslösningar i kommunen och det är ju i och för sig positivt att det inte uppfattades så som att jag ivrade mot trafiksäkerheten.
Min ambition var att väga in trafiksäkerheten tillsammans med många andra faktorer som till exempel framkomlighet och miljö vilket innebär att man måste kompromissa sig fram.
Dessutom hade vi ju ett trafiksäkerhetsutskott som gjorde ett bra arbete, där satt ju för övrigt George Jonsson själv med som vice ordförande.
Sedan verkar det som om George Jonsson tror att jag inte vet hur det är att ta sig fram gående i trafiken. Jag kan försäkra att jag ofta går ner till city från min bostad i Marielund. Cyklar gör jag sällan. Jag åker ganska ofta spårvagn och någon gång taxi så jag tror att jag kan göra en relativt allsidig bedömning av trafiksituationen i Norrköping.
George Jonsson efterlyser också förslag på vad som kan göras för att få ner farten på breda gator. En effektiv metod är hastighetskontroller, böter och indraget körkort brukar avskräcka de flesta från att köra för fort. Dessutom drabbar den metoden bara de skyldiga medan de oskyldiga går fria. För bara en bråkdel av vad alla gatuombyggnader kostar skulle kommunen kunna ersätta polisen för en utökad hastighetsövervakning.
Jag vidhåller min bestämda uppfattning att man nu måste stoppa fortsatta gatuombyggnader och noga tänka över vad man håller på med. Att fortsätta som om inget hänt trots rapporter om sjukskrivna yrkesförare, risk för sönderkörda brandbilar med mera, är både dumt och ansvarslöst. Skall man lyckas i en föresats måste man få allmänheten med sig, får man inte det motverkar man sitt eget syfte.
Läs mer om