Väjningsplikt vid cykelvägar en trafikfara

Transportstyrelsens föreslår att det ska införas väjningsplikt för bilister där cykelvägar korsar en körbana. Göran Westman och Bengt Wiktorsson från FMK anser att väjningsplikt med största sannolikhet gör att antalet olyckor kommer att öka.

Norrköping2010-01-05 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Transportstyrelsen vill införa väjningsplikt för bilister vid cykelöverfarter - det riskerar att öka antalet olyckor och öka mängden miljöfarliga utsläpp. Transportstyrelsen (TPS) föreslår att det ska införas väjningsplikt för bilister där cykelvägar korsar en körbana och att hastigheten ska begränsas till 30 km/t för bilar. Förslaget gäller då även mopeder klass II.År 2000 infördes den så kallade "zebralagen" vilken innebär att gående ska lämnas företräde. Informationen om zebralagen missade de gåendes ansvar. En utvärdering som Statens väg- och transportforskningsintitut gjorde 2007 (R 597) visar att antalet olyckor vid övergångsställen har ökat sedan lagen infördes. Gående skadas eller dödas när de går ut på gatan utan att ha försäkrat sig om att bilförare uppfattat dem och har möjlighet att stanna. Det har även varit många kollisioner där bilar kör in
i varandra bakifrån, när förare tvingats tvärbromsa för plötsligt utrusande gående - med bland annat whiplashskador som följd.Vid ändrade regler för cykelöverfart bör erfarenheterna från zebralagen beaktas. Det är betydligt svårare för bilisten att upptäcka cyklande och mopedister. Antalet olyckor kommer med största sannolikhet att öka och förslaget blir en "cykel- och mopedfälla". Efter införandet av zebralagen togs tusentals övergångställen bort, vilket innebär att gående passerar gator och vägar där det passar dem bäst. Det ökar inte säkerheten. Följden blir sannolikt densamma vid
cykelöverfarter om förslaget realiseras.Att cykla är ett miljövänligt transportsätt. Vid utbildning i ecodriving lär vi oss att eftersträva en jämn hastighet och att ha blicken långt fram för att planera körningen, så att onödiga stopp undviks. Om TPS förslag vinner gehör tvingas bilar att stanna vid cykelöverfarter. Det är mer miljövänligt att stanna en cykel än bilar, bussar och lastbilar.Om TPS har syftet att öka säkerheten för de oskyddade trafikanterna bör man i stället överväga att på lämpligt sätt varna cyklande och mopedister att de kommer att korsa huvudled och därmed ska lämna företräde. Ett nytt vägmärke bör införas för att sättas upp på cykelbanor. För att minska antalet skadade i trafiken kanske man till och med ska överväga att skrota zebralagen.
Läs mer om