Fotbollen stöder alkoholreklamen

om alkoholreklam2007-01-30 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Häromdagen blev den amerikanska öljätten Miller Lite huvudsponsor för den nord- och centralamerikanska fotbollscupen 2007. Det betyder att Millers ölreklam kommer att synas i TV, höras i radiosändningar, synas på arenareklam, exponeras vid prisutdelning när Concacaf Gold cup spelas i juni.
För snart ett år sedan tecknade den ännu större öljätten Anheuser-Busch (Budweiser) sponsoravtal med Fifa om ensamrätt att sälja öl och göra reklam på alla arenor vid fotbollsVM i Sydafrika 2010. Världsexponeringen är viktig men också att öka sin andel på den av SABMiller dominerade ölmarknaden i södra Afrika.
De senaste 20 åren har ölproducenternas sponsring av svenska fotbollsevenemang blivit allt vanligare, enligt Torbjörn Andersson, idrottshistoriker vid Malmö högskola.
När tar klubbarna och förbundet sitt ansvar för att stoppa en ständigt ökande alkoholkonsumtion? När skaffar klubbarna och förbundet etiska regler och väljer att inte göra reklam för vissa produkter som hotar folkhälsan?
Läs mer om