SJ klarar inte sitt uppdrag

Insändarskribenten uppmanar SJ:s ledning att lämna sina platser.Foto: Gunnar Lundmark /SCANPIX

Insändarskribenten uppmanar SJ:s ledning att lämna sina platser.Foto: Gunnar Lundmark /SCANPIX

Foto: Fotograf saknas!

om att pendla med tåg2006-01-30 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att bo i Norrköping och arbeta i Stockholm borde i dagens samhälle med goda kommunikationer vara möjligt. Detta framhåller också SJ i sin reklam, senast genom att berätta om att nu sätter man in ytterligare en förbindelse morgon och kväll mellan Stockholm och Östergötland.

Så här ser verkligheten ut, vecka 3, 2006.
Måndag, X2000 7.05 inställt. De flesta tar nästa tåg, som visar sig vara det nya tvåvåningståget. Fullt redan innan stoppet i Norrköping, för att inte tala om hur det ser ut efter stoppet i Nyköping. Ståplats till Stockholm.
Tisdag 17.35 till Norrköping. Tåget tar sig med ett nödrop till plattformen i Flemingsberg, sedan byta tåg.
Onsdag kväll kaos på Stockholms C. Inte ett enda tåg går i rätt tid eller från rätt plattform. Nästan två timmar sen hem.
Fredag morgon, inställt 6.27 till Stockholm. Förklaringen kommer 7.05, då det inte kommer ett X2000 som det ska, utan i stället det inställda tvåvåningståg. Förklaring, det fanns inga vagnar i Linköping. Återigen fullsatt, mängder med resenärer står i vestibuler och trappor hela vägen till Stockholm.
Flera övriga tider förseningar under veckan. Sammanlagt har på hittills nio turer mellan Norrköping och Stockholm två gått enligt tidtabell. Återstår att se när och om man kommer hem ikväll.

Det är helt uppenbart att SJ:s ledning inte klarar sitt uppdrag. I år firar SJ 150- årsjubileum. Man tycker att ett företag som har tränat i 150 år vid det här laget ska ha lärt sig sitt uppdrag, men uppenbarligen är det inte så. Jag vill därför uppmana ledningen för SJ att omedelbart lämna sina platser så att kommunikationerna får en chans att fungera igen.
Om de som arbetar på tågen, lokförare och konduktörer med flera finns bara gott att säga. Men hur länge till ska vi passagerare behöva lyssna till förtvivlade ursäkter från förare och konduktörer för att SJ:s ledning inte kan sköta varken underhåll eller investeringar?
Läs mer om