Felräknat om flygbränsle

Foto: Gunnar Lundmark / SvD / SCANPIX

om bränsleförbrukning2008-02-13 00:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar på insändaren Flyget värsta miljöboven NT 4/2.Man kan undra vilka meriter Lars-Göran Arvidsson åberopar när han tror sig räkna ut bränsleförbrukningen för Airbus A 380. Det han skriver är helt fel!Bränslekonsumtionen för ett modernt passagerarflygplan är 2,5 till 3 procent av vikten per timme. En passagerare som med bagage väger låt oss säga 100 kilo kostar alltså tre liter per timme. Eftersom flygplanet har en hastighet av 800-900 kilometer
i timmen blir förbrukningen för passageraren 0,035 liter per mil.Eftersom en liter bränsle enligt L-G A släpper ut 2,5 kilo koldioxid, en siffra som tror är alldeles för hög, vid förbränning, så skulle passageraren orsaka ett utsläpp av 0,087 kilo per mil. Alltså drygt en tiondel av vad L-G A har räknat ut!Hur mycket koldioxid släpper fyra personer i en bil ut per person och mil? 2,5 kilo delat med fyra, är lika med 0,63.L-G A påstår att 800 passagerare med en sammanlagd vikt av ungefär 70000 kilo förbrukar 19000 liter bränsle per timma. Flyger resten av flygplanet, med en vikt omkring 400 ton, utan någon som helst bränsleförbrukning?Om L-G A undrar var jag har fått dessa siffror ifrån så kan jag tala om att jag har gjort hundratals bränsleberäkningar under mina 35 år som pilot i SAS.
Läs mer om