Passagerare vill att vi ska köra olagligt

Kunden räknar mycket sällan med trafikstörningar och rusningstrafik, men att bussen blir sen och kunden står och stressar på föraren är vardagsmat.  Arkivbild: FREDRIK Jonson

Kunden räknar mycket sällan med trafikstörningar och rusningstrafik, men att bussen blir sen och kunden står och stressar på föraren är vardagsmat. Arkivbild: FREDRIK Jonson

Foto: Jonson Fredrik

om bussförare2008-02-26 00:16
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ja, jag kan förstå att en del chaufförer svarar som de gör. Vi få ta hand om passagerares personliga problem, personer som är rent oförskämda och saknar respekt för den som kör. En bussförare är något katten släpat in, enligt den som kommer på bussen och är sur redan vid dörren. Vi har de som exempelvis åker med buss nummer 113, som vardagar går dagtid från 05-tiden var 10:e minut, och ska vidare med en landsortsbuss eller tåg som börjar med: "Hinner vi ner till tåget som går vid en viss tid? Jag ska med nästa tåg/buss". Så kan det hålla på från Hageby till Resecentrum. Kunden räknar mycket sällan med trafikstörningar och rusningstrafik, men att bussen blir sen och kunden står och stressar på föraren är vardagsmat. Jag vet en passagerare som jag hjälpte att hinna med tåget till Linköping en kväll som vid ett annat tillfälle blev sur för att jag stannade och tog upp en plastflaska, som låg efter gatan. Jag sade att jag måste förstärka min låga lön och min frus låga pension. Det gick inte hem. Det blev rapport till Östgötatrafiken och min chef kom med beskedet att jag låg före i tidtabellen på linjen och tyckte jag kunde göra en insats för miljön.Allt för ofta kräver passagerare att vi ska köra olagligt så deras tidtabell håller!Vi har också våld och hot att ta hänsyn till. Vi måste alltid göra rätt för annars får arbetsgivaren kraftiga böter.Som tur är, 95 procent av alla passagerarna resvana och tar bussar med god marginal, de 95 procenten gör jobbet roligt. Jag har kört buss i 15 år, stadsbussar, landsort, servicebussar, färdtjänst, ja, i stort sett alla typer. Vi är som svenska folket i genomsnitt och det finns både glada och sura människor. Med tanke på de tuffa arbetstider som bussförarjobben innehåller är det inte underligt att man ibland är trött och sliten, ändå ska man vara servicevänlig. Det är snäva tidtabeller, men passagerare inne i stan borde kunna planera sitt åkande bättre. tio minuters framförhållning är att leva ur hand i mun.De värsta körningarna är eftermiddagar då skolungdomar ska hem från skolan. Smutsiga skor på säten, halvtomma Coca Colaburkar kvar i säten, tuggummin och snuspaket lite över allt och sedan ren skadegörelse.Hot och våld är tyvärr ganska vanligt. bussförare i kollektivtrafiken
Läs mer om