Lägg ned slöjd och idrott i skolan
Syslöjd och träslöjd är en hobby som skolelever inte ska ägna sig åt. Lär eleverna vardagsekonomi och kunsumentkunskap i stället, skriver signaturen Fundersam.Foto: LEIF R JANSSON/SCANPIX
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Till ämnena syslöjd och träslöjd finns speciella lärosalar, speciellt utbildade lärare och en massa tid avsatt under hela grundskoletiden. Jag fattar att kunskapen om hur man kunde tillverka och laga träredskap och hur man kunde tillverka och laga kläder var livsnödvändig när folkskolan infördes på 1800-talet. Sverige var på den tiden ett land med självhushållning. De som bestämde om skolans innehåll på den tiden hade verkligen tänkt till vad ungarna behövde. Det är mer än man kan säga om de styrande i dag.
Vakna upp, vi lever på 2000-talet nu! Det är helt andra kunskaper som är livsnödvändiga nu. Vi har lämnat självhushållningen och lever
i marknadsekonomin. För våra barn är det viktigt att lära sig om vardagsekonomi och konsumentkunskap för att kunna välja och vraka och framför allt, värja sig i konsumtionssamhället. Det är livsnödvändigt med kunskaper om miljö, kost och hälsa för att slippa vällevnadssjukdomar som det inte går att vaccinera emot, exempelvis utbrändhet, diabetes, fetman och stress. Och så måste vi kunna IT förstås till vardags och på jobbet. Det vore himla bra att kunna vardagsteknik för att hantera och reparera de prylar som vi måste ha runt oss hela tiden och som alltid går sönder; bil, cykel, tv, telefon och dator.
Jag inser att träslöjd och syslöjd är heliga kor i skolans värld. För många människor som vantrivdes med det teoretiska så var de praktiska ämnena öar för överlevnad. Nostalglifaktorn är skyhög. Men om vi gnuggar oss i ögonen och ser krasst på hur vi utnyttjar den värdefulla tiden i den obligatoriska grundskolan och de enorma resurser samhället satsar där, så är det orimligt att lägga ner så mycket tid på att undervisa i ren hobbyverksamhet. Sedan kan hobbyn vara aldrig så trevlig och heta träslöjd, syslöjd, golf, frimärkssamlande, folkdans, fiske eller vad som helst.
Vi behöver en debatt om skolans innehåll, en debatt om vad vi ska ha den till.
Mitt förslag är att skrota slöjdämnena och slöjdlärarutbildningarna. Slå ihop slöjd med bild till ett ämne som heter "Skapande", ge ämnet tidsmässigt rimliga proportioner, det vill säga mindre tid! Då blir det öppet för att ta in andra former av skapande och efter en grundkurs låta eleverna specialisera sig. Det kan också ge utrymme för att kritiskt granska den bildmässiga påverkan vi är utsatta för i dag. Använd också de gamla slöjdsalarna till det nya ämnet "Vardagsteknik" som jag tidigare beskrivit.
Lägg ner idrottslärarutbildningen och den traditionellt flåshurtiga undervisningen
i idrott i skolan. Den sysslar ändå mest med att lära ut tävlingsidrottande vilket de flesta av oss aldrig heller kommer att ha nytta av. Tvärtom tycks den orsaka lika många sjukskrivningar som den förebygger. Slå ihop idrotten med hemkunskapen till det nya ämnet "Må bra". Där kan ingå motion, yoga, meditation, chi-gong, massage, zon-terapi. Hit hör även grundläggande kunskaper om hur kropp och själ reagerar på skräpmat, droger, stress och så vidare.
I Må bra- ämnet ingår förstås också att lära ut hur man lagar bra mat och kan äta gott till ett rimligt pris med god planering, vettiga inköp mer mera.