Bilister - välj inte Linköpingsvägen
Foto: Jonson Fredrik
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
i timmen.Sedan började en period med olyckor på Linköpingsvägen där bilar som inte sänkte farten körde in i både stolpar och refuger. Där på övergångsställena utan rödljus skulle våra barn försöka att passera över till skolan, utan att bli påkörda.Efter mera påtryckningar från föräldrar och övriga boende i Kneippen så beslutade kommunen man att anlägga gupp vilka blev Norrköpings snällaste
gupp, kör man över 50 kilometer i timmen så blir effekten nästan ingen.Hösten 2007 genomförde NTF Östergötland mätningar på Linköpingsvägen och var mycket kritisk till utformandet av guppen. Man konstaterade att nästan 50 procent av bilarna och lastbilar körde över 35 kilometer i timmen vid övergångsstället vid skolan. Många bilar låg över 50. Bilar som kör i 30 och krockar med vuxna människor kan klara sig utan dödlig utgång. Men barn överlever inte.NTF:s krav på Norrköpings kommun är att de ska utforma guppen så att man inte kan köra mer än 30 kilometer i timmen. Eller förbudsskylt med hastighet över 30.Efter kontakter med kommunen igen fick vi svar från kommunalrådet Stefan Arrelid och ordförande i tekniska nämnden.De skrev att enligt de mätningar de fått redovisade har hastigheterna sänkts mellan 30 och 40 kilometer i timmen. Det var i dagsläget inte aktuellt att sätta upp en 30-skylt vid övergångsstället på Linköpingsvägen.Man känner sig maktlös Måste det hända en olycka innan kommunen förstår hur allvarligt och akut detta trafikproblem är?Därför kommer denna vädjan till alla er som använder Linköpingsvägen som genomfart varje dag. Ta Skarphagsleden och Söderleden för att komma till centrum.