Tranporterna måste minska
Tål Bråviken den storhamn som det dröms om? undrar insändarskribenten.Arkivbild: Pentti Mikkola
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Av hävd har ekonomer sällan eller aldrig räknat in naturvärden, ekologi eller ett estetiskt sätt att bygga en stad i sina tillväxtkalkyler.
Det vore förstås mycket intressant att få veta vad Campus experter säger.
I dag börjar ju ett nytt tänkande breda ut sig över världen. Den globala uppvärmningen hotar leda till en ekonomisk katastrof.
Transporterna måste minska kraftigt. Dagens ekonomiska system med rovdrift av naturresurser och med vidriga arbetsförhållanden i fattiga länders fabriker kombinerat med därpå följande långa transporter till i-världen är ingen hållbar historia.
Detsamma gäller långväga transporter kors och tvärs av mat som sedan hamnar i externa handelscentrum så att kunden kan få köra lite mer bil i sin jakt på billig mat.
Alltmedan jordens temperatur stiger och glaciärerna smälter. Är det inte dags att tänka nollvision när det gäller utsläpp? En sådan stad vore härlig att bo i.
Nu ökar i stället bilköerna och fler vägbyggen leder som väntat till mer bilåkande och fler köer.
Samtidigt väntar stora infrastruktursatsningarna runt hörnet. Miljö och natur väger, ack så lätt, i framtida visioner om storhamn och Ostlänk.
Är det så självklart att stortonnage skall öka över Östersjöns redan sjuka vatten? Går det ihop med fisknäringen och turistbranschen?
Tål Bråviken den storhamn som det dröms om? Vilken roll har Oxelösund, som ju är en djuphavshamn med bra läge? Är det vettigt att stortonnage i högsta möjliga fart krånglar sig tur och retur genom Bråviken?
Hur många nya kvadratkilometer av bördig åkermark för lokal odling skall täckas av makadam och asfalt?
I Norrköping verkar det näst intill omöjligt att köpa ekologiskt, lokalt lammkött. Det är ofta hitfluget från Nya Zeeland.
Fast det är väl bara som det ska nu när vår stad som kronan på sitt ekologiska tänkande öppnar direktflyg till Thailand.