Det krävs proffs för marknadsföring

om logotyp2007-09-07 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ledamoten i kultur- och kritidsnämnden Åke Bjurhamn (fp) ondgör sig i en debattartikel i NT den 5 september över att Kultur- och fritidskontoret beställt en logotyp för marknadsföringen av kommunens kandidatur till att bli europeisk kulturhuvudstad 2014 från en reklambyrå i Linköping. Bjurhamn menar att de skulle varit bättre om uppdraget gått till någon av Norrköpings "unga konstlejon".
Det är beklagligt att Bjurhamn, som den ledamot av nämnden han är, blottar sin okunskap om att det är kommunstyrelsens kontor som ansvarar för ansökningsprocessen - inte kultur- och fritidskontoret.
Vidare är det en klar skillnad mellan att vara konstnär och att arbeta med marknadsföring.
I marknadsföring handlar det om att kommunicera ett budskap, och för det krävs det proffs. Konstnärer är bra på konst, men inte på kommunikation och marknadsföring.
När kampen om statusen som kulturhuvud väl är vunnen är Norrköpings alla "unga konstlejon" en ovärderlig tillgång som säkert kommer att få ett stort utrymme i programmet.
Läs mer om