Fortsätt gynna förnybara drivmedel
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Inte minst genom att vår möjlighet att driva på för en kraftfull miljöpolitik inom EU och globalt då skulle urholkas rejält. Det är närmast en gåta hur miljöpartiet i Sverige vill avstå från detta samtidigt som de gröna partierna i Europa verkligen värnar EU som ett viktigt miljöinstrument.
Sverige driver inom EU framgångsrikt på för bindande mål vad gäller förnybar energi och förnybara drivmedel. Likaså tar EU på sig ledartröjan för att i Kyotoavtalets fortsättning bygga in kraftfulla åtaganden på global nivå för att minska utsläppen av växthusgaser.
Det är glädjande med alliansregeringens offensiva inställning både till att driva miljöfrågorna framåt, och att fullt ut utnyttja EU-medlemskapets möjligheter för detta. Det är glädjande att se den kraft med vilken miljöminister Andreas Carlgren agerar, och även det goda samspelet mellan honom och statsminister Fredrik Reinfeldt.
Inom Sverige förverkligas nu centerpartiets förslag om en miljöbilspremie på 10 000 kronor vid privata bilinköp. Det är mycket glädjande, och innebär en stimulans och att rättvisa skapas gentemot de förmåner som flera år gällt vid tjänstebilsanvändning.
Det gäller nu att fortsätta med fler åtgärder för att gynna förnybara drivmedel, samtidigt som redan insatta insatser börjar få effekt, till exempel ökade forskningssatsningar och stöttning av biogas och etanol på olika sätt.
Centerpartiets krav om att från 2015 inte tillåta nyförsäljning av enbart fossilbränsledrivna bilar behöver också bli riksdagsbeslut, liksom vårt förslag införa Gröna bränslecertifikat för att gynna förnybara drivmedel.