Viktigt att fortsätta skoldiskussionen

om skolan2005-06-30 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I NT den 18 juni skriver Jakob Cromdal att min vilja att föra en diskussion om Norrköpings grundskolor från en saklig grund är en skymf mot alla dem som höjt sina röster för skolan i Norrköping. Jakob Cromdal kan inte ha mer fel.
Det är ett sundhetstecken och ett bevis på att skolan är viktig när många Norrköpingsbor engagerar sig i debatten. Det är viktigt och det är bra.
En dialog mellan politiker, föräldrar, lärare, elever och andra som har intresse av skolan om hur skolan i Norrköping kan utvecklas till det bättre är positivt.
Men för att dialogen ska vara fruktbar tycker jag det är viktigt att vi är överens om hur det ser ut i dag i Norrköpings skolor. I det fallet är statistik användbart.
Jag tycker att vi ska fortsätta diskussionen om Norrköpings skolor - det är en diskussion vi alla tjänar på.
Hur ska skolan se ut
i framtiden? Vem ska styra skolans utveckling? Hur ska skolans resurser användas på bästa sätt för alla barn i Norrköping? Detta är frågor vars svar jag tror är avgörande för att vi ska ha en slagkraftig skola i Norrköping i framtiden också. Jag vill föra en öppen dialog om skolan
i Norrköping.
Läs mer om