Söder Tull är felkonstruerat

Sadsbussarna samlas ofta i körfältet utanför Kristinaskolan medan körfältet utanför biblioteket oftast är tomt, skriver Gösta Lindström.foto: privat

Sadsbussarna samlas ofta i körfältet utanför Kristinaskolan medan körfältet utanför biblioteket oftast är tomt, skriver Gösta Lindström.foto: privat

Foto: Fotograf saknas!

om söder tull2008-06-09 00:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Efter ombyggnaden av Söder Tull för två år sedan har framkomligheten för bussar begränsats avsevärt. Flera linjer måste göra stora och tidsödande omvägar för att komma fram till sin rätta refug. Ändå hamnar till exempel ibland bussar stående utanför refugen på Nygatan, då hållplatsen endast rymmer en enda ledspårvagn, vilket medför problem för resenärer med barnvagnar eller handikappade. Linje 119 har till exempel vissa tider kroniskt varit försenad 5-10 minuter från Söder Tull mot Skarphagen. Härtill kommer förseningar i spårvagnstrafiken på grund av enkelspåret mellan Hörsalen och Söder Tull. Östgötatrafiken eller Norrköpings kommun för märkligt nog ingen statistik på förseningar och gör därmed inget åt problemen. Om man räknar som Vägverket brukar göra för att motivera vägprojekt innebär förseningarna stora samhällskostnader.Bilden visar hur stadsbussarna ofta samlas i körfältet utanför Kristinaskolan medan körfältet utanför biblioteket oftast är tomt beroende på att det körfältet endast får användas av bussar från eller mot öster, enligt Östgötatrafiken. Rent praktiskt går det dock utmärkt att svänga mot väster.
Läs mer om