Bra möte med försäkringskassan
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Försäkringskassan står för en nödvändig funktion i vårt samhälle. Dess arbete är ofta svårt och ibland grannlaga. Ytterst styrs deras verksamhet av demokratiskt fattade politiska beslut, som vi alla är delaktiga i. Det kan finnas skäl att se över tillämpningen. Sedan något år satsar försäkringskassan åtskilligt på att professionalisera sitt arbete och jag tror att det nu börjar att ge goda resultat.
Jag är själv sjukskriven i nuläget och blev för en tid sedan inbjuden till en individuell intervju. Syftet var att kartlägga min egen syn på min hälsa, sjukdom och arbetsförmåga. Handläggaren jag mötte var både klok och behaglig. Efteråt fick jag läsa hennes sammanfattning av mina svar och vid behov korrigera respektive komplettera.
Nyligen följdes detta upp med ett rehabmöte på min arbetsplats där en annan av kassans handläggare, som hade läst mina intervjusvar, mötte mig, min chef och vår personalkonsulent. Det blev ett mycket bra möte, som faktiskt överträffade mina redan höga förväntningar. Även denna handläggare från försäkringskassan var både kompetent och trevlig. Om ett par månader kommer vi att ha ett uppföljande möte.