Flygskatten är ingen ödesfråga
Att passagerarantalet sjunker från Kungsängen beror på att flygoperatören inte erbjuder det som kunderna vill ha, skriver Stefan Arrelid.Foto: PENTTI MIKKOLA
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Hittills har flyget i Sverige varit undantaget miljöbeskattning, är det rättvist? Enligt miljöpartiet är det en snedvriden orättvisa, alla trafikslag måste ta sitt ansvar för miljöproblemen som att minska koldioxidutsläppen. En flygskatt på 96 kronor vid resa från Sverige till ort inom Europa eller 192 kronor till land utanför är rimligt att ta ut och konkurrensen blir mer rättvis mot andra trafikslag. Flygskatten är inte heller en ödesfråga för Kungsängens flygplats. Att Kungsängen inte är lönsam vet även Norrköpings Tidningar att det beror på flera års sjunkande passagerarantal som delvis har sin orsak i att nuvarande flygoperatör inte erbjuder kunderna den produkt som önskas.
Att miljöpartiet inte vill att kommunen ska ta över flygplatsen beror på att vi inte tycker det är en kommunal angelägenhet att driva en flygplats samt att med skattemedel finansiera ett underskott. Varför har inte Norrköpings Tidningar tagit initiativet att få med näringslivet i en ekonomisk räddningskampanj av Kungsängen samt att finna en privat ägare, om man nu är så angelägen om flygplatsens betydelse? Kommunen kommer nu att utreda konsekvenserna av vad en nedläggning av flygplatsen betyder.
Vi anser inte att det skulle vara en ödesfråga för Norrköpings framtid och dess utveckling om flygplatsen läggs ner, då vi befinner oss i en del av landet med flera flygplatser inom rimliga avstånd. Vi tycker det är av större intresse för kommunen att Ostlänken snabbare kommer till så att resandet med järnvägen i stället kan öka. Det kommer ha en större positiv betydelse för näringslivet och arbetsmarknaden då tidsavstånden blir kortare och omfattar en större region. Miljöpartiet de gröna tar ansvar både för regionens utveckling samt för kommande generationers livsmiljö, vi hoppas att Norrköpings Tidningar också känner det ansvaret.