Skoldebatten är viktig - men ska föras på saklig grund

foto: scanpix

foto: scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Svar till Per Enstedt och till Undrande förälder i Krokek.2005-05-11 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Efter att jag i Norrköpings tidningar berättat om utvecklingen i Norrköpings kommuns skolor har det kommit synpunkter på insändarplats.
Jag tycker, precis som jag skrev förra gången, att det är viktigt att en diskussion om skolans utveckling förs på saklig grund. Grundskolan har idag mer resurser än någonsin förr. Det är inget konstigt i det. Det har varit och det är en medveten politisk satsning som inneburit bland annat att:
lärartätheten kraftigt ökat i Norrköpings grundskolor
andelen behöriga lärare ökat
elevernas resultat förbättrats
andelen ungdomar från Norrköping som söker sig till högre utbildning har ökat
Det är som jag tidigare sagt en medveten politisk satsning som möjliggjort denna utveckling. Som socialdemokrat slår jag vakt om kvalitetsutvecklingen. Vi tummar inte på kvaliteten i skolan!
Grundskolan har prioriterats under ett par års tid. Nu är det dags att se över förskolan. Andelen barn ökar i förskolan och då är det självklart att andelen vuxna inom förskolan behöver öka.
Men i den budget som beslutades om för Norrköpings kommun i november 2004 finns en riktad satsning på förskolan i att man höjer ambitionsnivån genom att öka personaltätheten. En diskussion om skola, utbildning och de förhållande som den svenska skolan råder under är viktigt för att kunna utveckla skolan i Norrköping. Det är bra att det finns olika åsikter och olika viljor att utveckla skolan - men för att diskussionen ska vara meningsfull är det viktigt att den förs på saklig grund med korrekta uppgifter.
Läs mer om