I USA och Storbritannien dÀr Amazon funnits i ett par decennier Àr bolaget gigantiskt. I Sverige Àr det en helt annan historia.
Gulfem Toygar Àr ny Sverigechef och har jobbat med e-handel i flera lÀnder med början i Istanbul i Turkiet pÄ 1990-talet. Hon vill inte sÀga hur stor marknadsandel Amazon tagit av e-handeln i Sverige.
ââVi resonerar inte i procent marknadsandelar utan i kundtillfredsstĂ€llelse. Om kunderna Ă€r nöjda sĂ„ kommer försĂ€ljningen, sĂ€ger hon.
Enligt en uppskattning av konsultföretaget HUI har Amazon hittills bara tagit nÄgon enstaka procent av den svenska e-handeln.
Vid starten i Sverige fick Amazon mest fniss och hĂ„n för sina misslyckade produktbeskrivningar â direktöversĂ€ttningar frĂ„n tyska till svenska som "luftmadrass, "avföring, fĂ€rg vit", "stjĂ€rt med blomma" och "vĂ„ldtĂ€ktsdraperi".
Men det har blivit mycket bÀttre, enligt Amazon-chefen.
ĂversĂ€ttningar
ââĂversĂ€ttningarna görs till stor del av artificiell intelligens, och den lĂ€r sig stĂ€ndigt. Det Ă€r precis som Amazon i allmĂ€nhet, vi vill hela tiden lĂ€ra oss hur svenskarna vill shoppa, sĂ€ger hon.
Men till skillnad frÄn i andra lÀnder sÀljer inte mÄnga stora svenska företag sina produkter via svenska Amazon.se. Man hittar inte eltandborstar frÄn Clas Ohlson pÄ sajten.
ââSĂ„dana samarbeten tar tid att fĂ„ till stĂ„nd. Men vi Ă€r i dialog med flera stora företag och ser fram mot vidare samarbeten, sĂ€ger Toygar.
PĂ„ Amazon kan man bara betala med kort, Pay Pal eller faktura â inte med Swish eller Klarna som Ă€r populĂ€rt bland svenska e-handelskonsumenter.
ââSamma sak dĂ€r, vi lĂ€r oss. Jag sĂ„g en tiggare pĂ„ stan som hade ett Swish-nummer pĂ„ en skylt. Sverige Ă€r annorlunda. Swish Ă€r etablerat hĂ€r. Om svenskarna vill ha Swish och Klarna sĂ„ utesluter jag inte att vi lĂ€gger till det.
Medlemsklubben Amazon Prime, som lanserades i Sverige i förra veckan, ska bli kroken som lockar in kunder som hittills tvekat, enligt Toygar.
ââDet Ă€r ju ett jĂ€ttebra erbjudande. Inte bara snabb, gratis hemleverans utan Ă€ven en streamingtjĂ€nst med massor av bra filmer, serier och spel.
Varför ska man vÀlja Amazon nÀr det mesta redan finns pÄ svenska sajter?
För att det snabbt, billigt och vÀlsorterat, enligt Gulfem Toygar.
ââVi har dubbelt sĂ„ mĂ„nga produkter pĂ„ sajten nu, 300 miljoner i stĂ€llet för 150 miljoner som vid starten, ger mycket snabb leverans och hĂ„ller bra priser.
Etablerad
Till uppförsbacken för jÀttebolaget hör att konkurrensen om e-handeln i Sverige redan Àr hÄrd, sÀger Jonas Arnberg, vd pÄ analysföretaget HUI.
ââJag skulle bli förvĂ„nad om Amazon tar mer Ă€n 5 procent av e-handeln i Sverige. Jag vet ingen svensk e-handlare som upplever Amazon som nĂ„got hot, sĂ€ger han.
SjÀlva poÀngen med Amazon Àr att allt ska finnas dÀr, inklusive produkter frÄn stora svenska e-handlare, anser han. Men det gör det inte.
ââJag skulle tro att vi svenskar kommer att begrĂ€nsa oss till att handla saker som man absolut inte hittar nĂ„gon annanstans. Och till vardagsprodukter, det som amerikaner kallar "get shit done"-produkter, alltsĂ„ som man vill ha billigt, som toapapper och skruvmejslar.
DĂ€remot ska man inte underskatta Amazon, tycker han.
ââAmazon Prime kan bli nĂ„got. Och till skillnad frĂ„n svenska e-handlare som verkar ha nĂ€sta julhandel som maximal planeringshoristont tĂ€nker Amazon lĂ„ngt, lĂ„ngt framĂ„t. Det hĂ€r Ă€r ett tidigt skede.