Det är den andra söndagen i maj och Mors dag i Chile. I hamnstaden Valparaísos centrum kryllar det av rosförsäljare. I vart och vartannat gatuhörn står någon och säljer heliumballonger med älskvärda budskap till mammorna, tygblommor som spelar musik och chokladaskar inslagna i glänsande papper. Skyltfönstren är dekorerade i rosa och rött och alla butiker tycks ha specialerbjudanden till Mor.

Just Mors dag är en av chilenarnas favorithelgdagar. Dagen har även förvandlat maj till handelns andra bästa månad, efter december, när det gäller försäljning av smycken, smink, kläder och även teknik i allt större utsträckning. Förutom presenter ställer många till med middagar och fester för att fira. Det klassiska är att i ur-chilensk stil tända grillen och ladda med kött.

Men var kommer denna hysteri kring Mors dag ifrån? Är chilenarna verkligen så mammiga? Modern så viktig?

Artikelbild

| Firande. En uppsjö av presenter säljs.

Vid busshållsplatsen på Plaza Anibal Pinto står dansaren och mamman Marcela Rendic och väntar. Hon har sin egen teori om varför modern och Mors dag blivit så viktig:

– Att mammorna ofta sätts på piedestal av männen tror jag beror på skulden de känner över machismon och sitt i allmänhet dåliga uppförande mot kvinnan. Jag tror också att det är därför som män ofta pratar om mamman som om hon vore ett helgon, säger hon.

Marcela Rendics bild av den chilenska mamman är en kvinna som sliter hårt, som alltid gör så mycket hon kan med väldigt små medel.

– Få kvinnor får hjälp av mannen med att ta hand om barnen och sköta hemmet. Därför har kvinnan flera olika roller som hon måste uppfylla, säger hon, innan hon hoppar på bussen och åker iväg.

Artikelbild

| Välsmakande. Fin choklad och rosor. En klassiker på Mors dag.

Ett stycke från torget, vid ett av flera blomsterstånd, står Anna Maria Concha Torres och säljer Morsdags-buketter. För henne är Mors dag en kommersiell grej i första hand. Men även om hon själv jobbar i dag har hon sett till att pyssla om sin egen mamma ordentligt i förväg.

– Jag skickade henne till frissan, köpte blommor och tog med henne på middag för att fira Mors dag. Men jag säger till henne varje dag att jag älskar henne, berättar Anna Maria och fortsätter:

Artikelbild

| Kompensation. –?Hysterin kring firandet av Mors dag är ett sätt för de chilenska männen att kompensera för machismon, säger Marcela Rendic

– Min mamma är allt för mig. Jag bor med min mamma och pappa. Utan stödet från mamma vet jag inte vad jag skulle göra. Då hade jag inte kunnat jobba helt enkelt.

Anna Maria anser att kvinnorna i Chile ofta tvingas vara både mamma och pappa samtidigt, så är det för henne säger hon:

Artikelbild

| Jungfru Maria. I Chile finns hon avbildad på flera offentliga platser dit människor går för att tända ett ljus och be om till exempel hälsa eller stöd i svåra situationer.

– Vi är många singelmammor här. Men bara därför slutar vi inte att jobba, tvärtom, vi jobbar ännu hårdare för att se till att barnen har allt de behöver, säger Anna Maria, som själv har en åttaårig son.

Vid blomsterståndet intill står Patricio Galdames. Han tycks bli aningen förvånad över frågan om vad hans mamma betyder för honom.

Artikelbild

| Helgonförklaring. –?Jag tror att helgonifieringen av mammorna i Chile är genuin och att den har sin grund i den katolska tron och tron på Maria, säger Pamela Caro på Centrum för kvinnoforskning.

– Vår moder är vår moder. Hon som gett oss livet, så det är klart att hon är viktig, säger han.

Pamela Caro på Centrum för kvinnoforskning, CEDEM, anser att det har skapats en slags ”helgonifiering” av moderskapet som är speciellt koncentrerat till symboliska kommersiella dagar som till exempel Mors dag och som utan tvekan drivs på av handeln. Men hon menar även att hyllandet av modern har en genuin grund.

Artikelbild

| Mammas pojke. Patricio Galdames tycker att moderns viktighet är en självklarhet.

– Hedrandet av moderskapet i Chile spiller till och med över på de kvinnor som inte har barn. För i den chilenska kulturen är en kvinna mamma även om hon inte fött barn, säger hon på en knastrig telefonlinje från Cedems kontor i Santiago.

Men även om Pamela Caro instämmer i att handeln påverkar just firandet av Mors dag, så tror hon inte att den bidrar till hyllningen av modern i sig och hon tror heller inte att bilden av den enstående modern är resultatet av manliga skuldkänslor.

Artikelbild

| Iögonfalland. Inför Mors dag fylls skyltfönstren av allt från surfplattor till kläder och skor, som lämpliga Mors dagspresenter.

– Jag tror att helgonifieringen är genuin och att den har sin grund i den katolska tron och tron på Maria. En tro enligt vilken modern har en speciellt viktig position, säger hon.

Denna teori grundar Pamela Caro på en studie CEDEM gjorde i början av 2000-talet, i vilken de intervjuade unga män och kvinnor om just bilden av modern.

– Majoriteten av männen hade en mycket idealiserad bild av sina mammor som var väldigt genuin. Jag tror inte att männen är medvetna om att deras mödrar hade kunnat vara annorlunda, att deras situation hade kunnat vara annorlunda om de till exempel fått mer stöd från pappan i uppfostrandet av barnen, säger hon.

– I praktiken finns det en konstruktion av modersbilden i den chilenska kulturen som är baserad på uppoffring , och som enligt mig har sitt ursprung i den katolska tron på Maria. Denna konstruktion tror jag är äkta på det sättet att var och en formar den under uppväxten, men jag tror även att den bilden stärks av handeln, sammanfattar hon.