De ville utmana varandra – och öppnade en butik

"Det finns en viss attityd i butiken som antingen lockar eller skrämmer kunder", säger David Vilhelmsson. Han är en av de drivande bakom butiken i centrala Norrköping.

"När vi bestämde oss för att öppna butiken hade vi en tydlig idé, men inga produkter på lager. Så när vi skrev på kontraktet hade vi ingenting förutom en vision", säger David Vilhelmsson.

"När vi bestämde oss för att öppna butiken hade vi en tydlig idé, men inga produkter på lager. Så när vi skrev på kontraktet hade vi ingenting förutom en vision", säger David Vilhelmsson.

Foto: Alva Nilsson

Norrköping2024-03-14 06:50

Mitt i Knäppingsborg ligger To Decay, som säljer konst och kläder med attityd och färg. David Vilhelmsson och Wibke Loh lärde känna varandra på tatueringsstudion Lucky 7 där de båda arbetar. Tidigt upptäckte de att de gillade att utmana varandra och efter över tio år i branschen var det dags att testa något nytt.

– Som med alla yrken kan man lätt bli trött på att göra samma sak varje dag. Som tatuerare utgår du också oftast utifrån andras önskemål och preferenser. Här kan vi skapa precis vad vi själva vill, det är ingen annan som styr någonting, säger David.

Varken David eller Wibke hade någon tidigare erfarenhet av att arbeta med just formgivning, bortsett från någon enstaka kurs de snubblat över på gymnasiet. Därför handlar en stor del av deras konst om att testa sig fram.

– Det är oftast i felen som vi hittar roliga grejer, och som senare blir del av våra stora kollektioner, säger David.

– Exempelvis när vi skulle gjuta ett hjärta och gjutformen inte klarade av själva materialet. Det bildades då små blåsor i den färdiga produkten. Vi trodde att det var ett misstag, men nu står det hjärtat hemma hos kirurger eftersom det tydligen blev mer realistiskt, säger Wibke.

undefined
Mitt i Knäppingsborg ligger butiken To Decay. Utöver konst jobbar de med återbruk av kläder, genom att trycka nya tryck på gamla plagg.
undefined
"När vi bestämde oss för att öppna butiken hade vi en tydlig idé, men inga produkter på lager. Så när vi skrev på kontraktet hade vi ingenting förutom en vision", säger David Vilhelmsson.

Butiken drivs av David, Wibke och Davids bror Andy Vilhelmsson. Allt som säljs här har någon av dem bearbetat eller skapat själva – alltifrån trycket på kläderna, posterna eller det symboliska långfingret som är ett av butikens signum.

– Det lilla långfingret är gjutet efter Davids dotters hand och det stora av hans mamma, berättar Wibke.

undefined
"Folk tycker att de här är ganska roliga att ge i avskedspresent eller att ha i sin bokhylla, det finns alltid en historia bakom. Kanske vill man peka lånfingret mot Putin, eller något annat dåligt i världen", säger Wibke Loh.
undefined
Ledorden för butiken är design, attityd och hjärta.

Innehållet i butiken knyts samman av färgstarka motiv och aktivistiska budskap, men riktar sig inte till någon specifik målgrupp.

– Det finns en viss attityd i butiken som antingen lockar eller skrämmer kunder. Vi gör vår egen grej och det finns inget som håller oss tillbaka, speciellt inte andras åsikter, säger David.

Går det att sälja bra med den inställningen?

– Folk gillar det, vilket var en stor chock i början. Men man tjänar på att göra det som känns bra i hjärtat, inte det som du tror att andra vill ha. Vi har exempelvis inte köpt en enda mode- eller inredningstidning, ändå hänger vi med i och även skapar trender.

Men att driva butiken utanför deras dagliga jobb som tatuerare är inte alltid lätt.

– Vi jobbar 80 procent på Lucky 7 och 100 procent här i butiken, så det är klart att det ibland är tufft, säger David.

– Som när Davids barn frågar om vi kan leka och jag måste säga nej för att det finns produkter som måste bli klara. Vi har aldrig tänkt att vi kommer att bli rika, med det har heller aldrig varit målet. Snart tror jag att vi äntligen kan börja skörda frukten efter tre år av att driva butiken, säger Wibke.

undefined
"När Musikhjälpen kom till stan 2021 var Andy där i full drag och med örhängen från butiken. Vi hade även öppet sena kvällar och anlitade en DJ, berättar Wibke Loh.

Samtidigt tror David att butiken är en av dem som säljer mest konst i länet och hänvisar till att många turister lockas till Knäppingsborg.

– Kunder från Stockholm blir nästan irriterade och frågar varför vi finns här och inte på Södermalm. Varför vi är kvar här i Norrköping är en riktigt bra fråga, det grundar sig nog i någon form av lokalpatriotism. Jag vill att de ska finnas små butiker här i Norrköping, eftersom jag anser att det är hjärtat i en stad, säger David.

undefined
Typiska Norrköpingsmotiv inkulderar även Roddklubben, Rådhuset, Centralstationen och Värmekyrkan.

Wibke och David har tillsammans skapat en bok med motiv av kännetecken för stan. Det finns bilder på bland annat Strykjärnet, spårvagnar och Stadsbiblioteket.

– Vi hade så roligt när vi skapade boken, man upptäcker staden på ett helt annat sätt. Även om vi har 24 motiv nu hade vi kunnat göra minst tio böcker till. För först nu har jag insett hur vacker den här staden är och hur mycket det finns att berätta, säger Wibke.

undefined
“Stadsbiblioteket är verkligen en vattendelare. Jag älskar den byggnaden, jag älskar brutalismen och linjerna”, säger Wibke Loh.

Boken är också något som Wibke tror kan utöka kundkretsen – till människor som flyttar till eller från Norrköping, eller de som är här på semester och vill ha ett minne med sig hem. En dröm är att en dag nå utanför Norrköping, kanske till och med utanför Sverige.

– Vi har skojat lite om att öppna en butik i Stockholm, London eller New York. Men när man tar tanken vidare känner jag personligen att det just nu är ganska skönt att vara kvar här. Jag har flyttat nästan vartannat år under hela mitt liv, men känner just nu att det är här jag vill vara. Livet utanför jobbet med familjen väger över att göra en helt galen karriär, säger Wibke.

Men en pop-upp butik i en storstad hade inte varit fel.

– Någon gång kanske, det hade varit riktigt kul. To Decay kan bli hur stort som helst, men närmast blir det att göra vår webbutik felfri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!