Hans båtar blev ett begrepp

Jan Skerfe, båtkonstruktör och båtbyggare, Gryt, avled den 25 mars i en ålder av 85 år. Han efterlämnar hustrun Gunilla samt döttrarna, från ett tidigare äktenskap, Lena och Li med familjer. NT

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2008-05-21 00:16
* Jan Skerfe föddes i Stockholm 1922, tog studenten vid Södra Latin, studerade nationalekonomi och historia vid Uppsala universitet och geografi på Stockholms högskola, tjänstgjorde som lärare och studierektor vid olika stockholmsskolor. Hans konstnärliga ådra kom redan i unga år till uttryck i såväl silversmide som oljemålningar. Men det var båtar Jan ville ägna sig åt. Den första konstruktionen, en segelbåt, ritades med fenköl med trimtab och separat roder, ett nytänkande 1961 och byggdes i Östhammar. Denna konstruktion blev sedan en förebild för många konstruktörer. Båten blev snabb och vann 1962 Gotland Runt, RORC klass II, trots sina knappa 10 meter. Jan konstruerade och tillverkade också skotvinschar i egen verkstad. De levererades i stor skala till blanda andra folkbåtar, Vega och Fingal. Samtidigt ritade Jan ett antal båtar, som alla byggdes på Väggavarvet i Karlshamn. Tre av dessa seglades till Västindien. En 17 meter motorseglare i lärkträ blev Jans och Gunillas bostad på Kastellholmen i över ett år, innan även den kastade loss med familj och vänner 1967 för Västindien och småningom upp till Newport, Rhode Island, där den fick ny ägare. Åter i Stockholm ritade Jan två nya båtar, de byggdes i stål i Holland hos van Damm, en 22 meters klipperstävad motorseglare samt en 14 meters segelbåt som byggdes åt en av undertecknade. Båda gick över Atlanten och användes som charterbåtar. Jan köpte ett 20 meter aluminiumskrov i Stockholm och färdigställde i egen regi inredningen. Också den båten seglades till Västindien, där han tillsammans med hustrun och dottern Lena, bedrev charterverksamhet i två år. S/Y Zeelena hamnade sedermera i Australien. 1971 inledde Jan en ny epok i Gryt. Han började rita och bygga bruksbåtar åt skärgårdsborna i en varvslokal uppförd på egen tomt. Transportfärjor, passagerarbåtar och ruffade kabinbåtar byggdes, alla i aluminium. Denna verksamhet växte. "Skerfe-båtar" blev ett begrepp. Bland beställarna var brandförsvaret i flera kommuner, Stockholms läns landsting med tre läkarbåtar, varav en är välkänd från tv-serien Skärgårdsdoktorn, marinen med en stor transportbåt (soldater med utrustning) till Musköbasen och en taxibåt för 42 passagerare till Stavsnäs. Utöver dessa, flera stora arbetsbåtar som utrustades med hydraulisk stävklaff och Hamilton vattenjet, till beställare i Stockholms skärgård. Även Rikspolisstyrelsen hade fått upp ögonen för Jans snabbgående och sjövärdiga båtar och beställde ett tiotal. De kom att bli besättningens favoriter. För eget bruk byggde Jan en snabbgående ruffad båt, som blev så uppskattad att ett stort antal i olika storlekar byggdes, alla målades svarta, varpå även "svarting" blev ett begrepp. De större kunde gå i nästan vilket väder som helst i öppen sjö. Skerfe-båtarna byggs fortfarande på Westerbergs varv på Möja och hans båtar är i verksamhet i våra skärgårdar längs hela kusten. Jan Skerfe var den siste av de välkända båtkonstruktörerna från 60-talet. Med tacksamhet ser vi tillbaka och minns många fina färder vi gjort tillsammans med Jan och Gunilla i såväl segelbåtar som snabbgående motorbåtar. Jans stora naturintresse gjorde att turerna ofta gick till Stora Karlsö och Gotska Sandön - några av hans favoritöar. För bara några få år sedan seglade vi med Jan hem hans nyförvärv från Holland, en HR 31. Det blev med den båten som Jan vid 81 års ålder avrundade sin karriär bland båtar och hav.
Fotnot:
Jan Skerfes dödsannons var införd i NT 4 april.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om