På motorcykelmässan som arrangerades förra helgen i Göteborg visade Indian upp sina nya modeller inför storpublik. Den nya Indian Chief har sin klassiska stil med skärmar som är djupt neddragna på sidorna, tankmonterad instrumentering och droppformad tank. Men den är även utrustad med modern teknologi.
Man hittar nyckellöst tändningslås, ABS-bromsar, farthållare, elektroniskt gasreglage och mycket mera.
Hela skapelsen drivs framåt av en rejäl motor på hela 1 819 kubik. Den är råstark och levererar hela 161 Nm i vridmoment. Den är en V-twin som är luftkyld och utseendet är verkligen tilltalande på motorn.
Effekten från motor leds via en modern sexväxlad låda. Sjätte växeln är dessutom en ren överväxel för att få ned varvtalet vid långresor.
Indian är ett motorcykelmärke med gamla anor. Redan 1901 hade man sin första prototyp framme. Av den anledningen kommer de 1 901 första exemplaren av Indian Chief att förses med en särskild plakett.
Året därpå började man sälja Indian motorcyklar. De var utrustade med kedjedrift vilket var innovativt på den tiden.
1903 sätter en av grundarna, Oscar Hedström nytt världsrekord i hastighet på motorcykel med sina 90 km/h.
Utvecklingsarbetet fortsatte och 1906 kunde man visa upp sin nya motor, en V-Twin. Ett minst sagt lyckat motorkoncept då det ännu är det om gäller på större glidarhojar.
Polisen inser snart att motorcyklar kan vara bra i deras verksamhet och 1907 köper polisen i New York in sin två första motorcyklar. De ska man ha till att jaga ifatt förrymda hästar (!).
Tillverkningen rullade på och 1920 kunde man presentera modellen Chief och noterad dåtida fantastiska 152 km/h i topphastighet. När sedan andra världskriget bryter ut får man stora beställningar av både USA och dess allierad på motorcyklar till armén och man lägger all fokus på detta.
När sedan kriget tar slut blir det svårt för Indian att ställa om sig för den civila marknaden igen. Modellen Chief, som legat nere ett år, byggs igen 1951. Men man lyckas inte övertala marknaden och det slutar med att Indian lägger ned produktionen helt år 1953.
Inte förrän 1998 upptas produktionen igen. Men det blir inte någon smärtfri affär. Flera ägare försöker gemensamt väcka liv i det klassiska märket. Efter diverse turer bildar man till slut Indian Motorcycle Company.
Återigen blir det svårt att få fart på försäljningen och bra några år senare, 2003, är det stopp igen.
Men skam den som ger sig. År 2004 kliver två män in i bilden, Stephen Julius och Steve Heese. De har tidigare rätta ett annat klassiskt märke, båttillverkaren Chris-Craft.
Fyra år senare är tillverkningen igång igen. Nu finns tillverkaren Polaris med i bilden. Men sitt ingenjörskunnande och Indian med sin klassiska design verkar man ha hittat rätt. Försäljningen sätter nu fart och 2013 lanserar man den nya 111-kubiktums-motorn. Den sitter i nya Indian Chief som hade världspremiär vid klassiska Sturgis Motocycle Rally i augusti.
Nu var det då dags för svenska marknaden. Av reaktionerna att döma vid svenska mc-mässan förra helgen verkar intresset vara stort.