Mattias nöjer sig med att först vara Widar Forsell, Zarahs andre make, därefter butler hos Goebbels innan han förvandlar sig till en tokig svensk i folkdräkt som talar dalmål i en Karl Gerhard-revy för att sedan kröna det hela med att spela Gustav V - "ett vansinnigt roligt nummer", försäkrar han.- Men Wilhelm och jag är aldrig med i samma scen, tillägger han.- Jo, men då är du med i fel scen och blir utslängd, säger Wilhelm.Han fyller 17 i juli och är snart klar med sitt första år på De Geergymnasiets estetprogram, med teaterinriktning.- Sen ska jag söka scenskolan direkt, förklarar han.Nyårsrevy på 80-talet
Mattias, som blir 46 i slutet av maj, var också gymnasist när han gick upp på scenen för första gången. Han gick i första ring när Kicki Norr frågade om han ville vara med i nyårsrevyn som skulle spelas i Djäkneparksskolans aula. Det var tidigt 80-tal. Gissa om han ville?!Teatertanden var blodad. Halvvägs genom gymnasiet hoppade han av och började arbeta med teater vid Studiefrämjandet. Och han spelade med i musikaler av Bosse Wastesson och han började som statist vid Östgötateatern, där han senare blev inspicient. - Det var jätteroligt, men jag insåg att det inte gick att leva på. Det gör för ont att slå sig fram, jag har inte de armbågarna, säger Mattias.Han läste in gymnasiet, flyttade till Uppsala och universitetsstudier till arkeolog. Det var 1990, samma år som han gifte sig med sin Josefin, som han träffat på Teaterverkstan i Stockholm. Då var hon elev vid Balettakademien.Deras son Wilhelm föddes 1991 och hans namn var givet från början.- När vi pratade barn kom namnet Wilhelm direkt, säger Mattias.Det var den självklara varianten av hans farfars förnamn. Farfarsfar var William Schönbeck, född i Norrköping 1872 och hanbörjade sin artistbana med att sjunga och spela tolvsträngad luta.Wille Beck
Han tog sig artistnamnet Wille Beck och började turnera land och rike runt. När han mötte den unga Ragnhild från norska Bergen uppstod ljuv musik och 1909 föddes deras son Wilhelm.Till en början fick gossen följa med föräldrarna på turné, men vid tre-fyra års ålder lämnades han till en fosterfamilj i Norrköping. Det finns brev sparade från hans föräldrar, men kontakten var sporadisk i många år.Wilhelm Schönbeck den yngre, kallades oftast för Wille också han, blev bokbindare och jobbade på Lithografen. Också han var duktig på att spela, fast då handlade det om fotboll och bandy."Fin kontakt"
- Han spelade bland annat i Oxelbergen som hade ett bra fotbollslag och var med i IFK en kort tid, berättar Mattias.- Vi hade en väldigt fin kontakt, farfar och jag. Det var tungt när han gick bort. Det var i början av 80-talet och då hade jag redan börjat stå på scenen. Det tyckte han var jättekul, där hade jag en jättesupporter.Mattias pappa Leif William sjöng lite med storband i yngre dar och den där lusten att sjunga har gått vidare. Mattias är bas och det är Wilhelm Schönbeck den yngste också. Sjunger gör också hans ett år yngre lillebror Ludvig. - Fast inte så gärna, säger storebror.Och det tackar resten av familjen Schönbeck för. Nu är Ludvig hemma och tar hand om familjens ögonsten, den sjuåriga ungerska vizslan Ariszto när de andra är på Arbis. En tuff tid
För mamma Josefin som en gång fick avbryta sin danskarriär efter att hon blivit skadad är i Zarah-föreställningen inte bara inhoppare i baletten utan en mångsysslare precis som sin make och son.Det har varit en tuff tid med ett omfattande spelschema, både för Mattias, som har en heltidstjänst som arkeolog vid länsstyrelsen och för Wilhelm som försöker hinna med sina andra stora intressen, som kan sammanfattas i de två orden "Japan" och "rollspel".Far och son får en liten andhämtningspaus efter sista föreställningen på Arbis. Sedan väntar nya roller. Ni kan se de båda Schönbecks i sommarens friluftsteater i Cederdalen. Folklustspelet av Gideon Wahlberg kunde inte ha ett mer passande namn.Det heter Tjocka släkten.
Fotnot: Musikalvaritén En stjärna, en saga, en sång om Zarah Leanders liv och konstnärskap hade premiär på Arbis lördagen den 15 mars, på Zarah Leanders 101-årsdag och spelas fredagar, lördag och söndagar till slutet av maj. För manuskriptet svarar Gottfried Grafström och för regin svarar Robin Karlsson.