Världens bästa Knutson vill samla vargflocken

Björn Knutson blev världsmästare i speedway en gång. 1965. En lysande prestation, förstås, men samtidigt en klen utdelning för en förare som egentligen hade farten och åkskickligheten för ännu flera VM-titlar.

Foto: Magnus Andersson

Norrköping2008-04-25 00:15
Men det tycktes alltid vara något som kom emellan. En omkullkörning här eller en sprängd motor där.Till slut tröttnade Björn Knutson och vände speedwaysporten ryggen. Alldeles för tidigt. Bara 28 år gammal och rimligen med flera goda år på banan framför sig började Björn Knutson sälja bilar på heltid i stället.- Jag slutade för tidigt, säger Björn Knutson och nickar åt sitt eget konstaterande. Det grämer jag mig fortfarande för. - Men det var många småsaker som gjorde att jag fattade mitt beslut. Barnen skulle börja i skolan och jag ville inte bo och tävla i England då. Jag började satsa på bilfirman. - I Vargarna var det svårt att bli rik. Jag fick fem kronor per inkörd poäng och det räckte knappt till att hålla cyklarna igång. Dessutom hade jag otur vid VM-finalen 1966, året efter guldet. En saltkyld ventil exploderade och motorn gick i kras. Det förstörde finalen för mig.80 000 åskådare
Ett år tidigare, den 18 september 1965, kom Björn Knutsons största triumf som speedwayförare. VM-guldet inför 80 000 åskådare på Wembley i London. Knutson inledde med att tappa en poäng till landsmannen Bengt Jansson men radade sedan upp fyra raka heatsegrar och vann finalen på 14 poäng med ryssen Igor Plechanov tvåa och Ove Fundin trea.I ett av heaten fick inte Björn Knutson igång sin cykel förrän i absolut sista sekunden och det var några ögonblick av hjärtknipande dramatik i depån.- Jag har radioreferatet från finalen på band. När Lars-Gunnar Björklund säger att "nu ska Björn Knutson ut på banan men hans cykel startar inte" blir jag gråtfärdig än i dag.Ingen Wembley-traktor
VM-pokalen pryder sin plats hemma i bokhyllan, även om både större och ståtligare pjäser i ärlighetens namn har skådats.- Jag vet, säger Björn Knutson. Det är inte mycket till VM-pokal. Den är så ynklig att det är löjligt. Innan jag vann hade de alltid en mycket större. Men just till VM 1965 bytte de finalsponsor och det var tidningen Sunday Mirror som stod för den här bucklan. - Inte fick jag åka på den vita Wembley-traktorn heller, som alla världsmästarna brukade få göra.Fem världsmästare
Nåja, ingen kan förstås ta ifrån Björn Knutson titeln och meriten som sådan. Han är en av Sveriges fem världsmästare i speedway genom tiderna. De andra? Ove Fundin, Anders Michanek, Per Jonsson och Tony Rickardsson. Björn Knutson var dessutom av allt att döma finalens allra snabbaste förare när kampen om VM-titeln 1961 avgjordes på Malmö Stadion. Silver efter vurpa
Men när Knutson, i rasande fart, skulle passera Fundin på yttern i ett av heaten, gick Fundin rutinerat ut och tvingade in vargföraren i det tjocka och uppsladdade ytmaterialet närmast sargen. Björn Knutson vurpade och fick nöja sig med VM-silvret den gången.- Hade jag inte kört omkull vete katten om jag inte blivit världsmästare då också, säger Björn Knutson. Jag körde väldigt bra i den finalen. Jag slog också Ove Fundin i duellen om den gyllene hjälmen i England samma år. 1961 var jag i fantastiskt gott slag.Björn Knutson visste tidigt att han skulle tävla på motorcykel i någon form. Han sålde tidningar på söndagarna i tre år för att ha råd med att köpa sin första hoj. Det var en 98-kubikare för 50 kronor där han och en kompis satsade 25 kronor var. Järnvilja
Efter det blev det motocross innan Björn Knutson hamnade i Arne "Vargfar" Bergströms stall med lovande speedwayförare.Med en utpräglad järnvilja och ett drivet "jag-ska-lyckas"-tänkande etablerade sig Björn Knutson snabbt i varglaget.- Vi hängde nere på Dagsbergsfältet nästan hela tiden. Men medan de andra nybörjarna mest stod och snackade, körde jag verkligen i princip non-stop. Jag upptäckte snabbt hur viktig starten var och tränade mycket på den.Vill samla varggänget
- Gör de förresten det nuförtiden? Det verkar inte så. Jag skulle vilja samla hela varggänget och ha en genomgång i hur man tänker och agerar när man står på startlinjen. - Det är en svår konst att vara fullständigt inriktad på exakt när starttejpen ska gå upp. - Det händer fortfarande att förare försöker fuska och rulla lite redan när starten ska gå. Den ende som kom undan med det var Ivan Mauger på sin tid. - Han hade en liten bok där han förde anteckningar över hur de olika domarna agerade i startögonblicket. Så rullade han framåt precis innan startgrinden gick upp och tjänade två meter in i första kurvan. Men han var givetvis en jätteduktig förare också.Tillsammans med familjen firar Björn Knutson 70-årsdagen i Southampton i England. Det valet av resmål är ingen slump. En dröm i uppfyllelse
Under fem säsonger var Björn Knutson proffs i Southampton "Saints" och var bland annat med om att vinna ligaguldet 1962. Att döma av värmen i rösten när han pratar om Southampton hade Björn Knutson en lycklig karriär i den engelska kuststaden.- Det var en dröm som gick i uppfyllelse och jag hade några fantastiska år där. - Tyvärr lades banan ner året efter ligaguldet. Det skulle byggas bostäder där i stället.- I Southampton körde jag tillsammans med Barry Briggs från Nya Zeeland och vi blev vänner för livet. Tyvärr gick hans fru June bort för några år sedan. Hon och min Madeleine fann också varandra.Efter speedwaykarriären sålde Björn Knutson bilar. Framför allt Renault och Mitsubishi. I januari 1964 öppnade han sin första bilhandel, Bilfyndet i en gammal mjölkaffär på Hantverkaregatan. 1995 rundade han av sitt bilförsäljande.En bra bilaffär
- I början sålde jag allt skräp jag fick tag i. Jag minns framför allt en gammal Wolseley som var fruktansvärt matt i lacken. Jag gav 50 kronor för den och putsade upp ytan. Några dagar senare sålde jag den för en tusenlapp. Det var vad jag kallar en bra bilaffär.Björn Knutson skrattar gott. En sorts triumf det också, förstås. Kanske inte i dignitet med Wembley, men ändå ...
Ansiktet
Vem: Björn KnutsonVad: Fyller 70 år på söndagFirar: På resande fot
i England
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om