Efter att ha jobbat som yogalärare i två år och hyrt in sig i lite olika lokaler, tog Ulrika steget och öppnade en egen studio i Söderköping.

– Jag vill man ska kunna komma hit utan att ha gjort yoga tidigare, säger hon.

Här kommer hon också att ha andra aktiveter, som föreläsningar och workshops – allt i återhämtningens tecken.

Artikelbild

| Paus. För Ulrika Borén kan det räcka med tio djupa andetag på yogamattan.

Ulrika är beteendevetare i grunden. Parallellt med yogan föreläser hon om stresshantering och arbetar som coach i Norrköping. En stor del av dem som kommer till henne är ute efter att göra en konkret förändring i sitt liv, men hon träffar också många unga människor som kommer för att de är stressade.

– Oroväckande många, men samtidigt är det ju bra att de söker hjälp.

Ibland får hon frågan om hon själv aldrig blir stressad.

– Självklart blir jag det. Man kan inte bli immun mot stress, men man kan lära sig att hantera stressen när den väl kommer och se klarare på vad man behöver göra åt situationen.

Artikelbild

| Ulrika Borén. Hon är författare, föreläsare och coach och har precis öppnat en egen yogastudio.

Det, och att lägga energi på rätt saker i vardagen, har hon lärt sig genom yogan. Den har varit ett dagligt inslag i hennes liv sedan hon 2012 drabbades av en allvarlig sjukdom.

Alltihop började med att hon fick epileptiska anfall. De pågick bara i 15–20 sekunder men de kom ofta, ibland så mycket som 40 gånger om dagen, och alltid utan förvarning.

Livet förändrades drastiskt – hon fick inte köra bil, kunde inte jobba och blev socialt hämmad.

– Jag drog mig för att vara ute bland folk, det kändes jobbigt att behöva förklara för omgivningen vad det var som hände.

Det visade sig att anfallen orsakades av en hjärntumör. Den var godartad men gick inte att medicinera bort, så efter något år blev operation den enda utvägen.

”Med stor sannolikhet kommer det att gå bra”, det var vad läkarna sa till henne.

– De orden ekar fortfarande i mitt huvud. Jag ville ju ha garantier och de kunde inte ge några. Men när jag vaknade upp efter operationen kände jag direkt att ”elektriciteten” i huvudet var borta.

Till en början var hon oroligt hjärntrött och långsam, men efter något år av medveten andning, mindfullness och yoga blev hon sig själv igen. Bortsett från att hon fortfarande har lätt för att bli trött och är lite mera stresskänslig än innan hon blev sjuk.

Nu kör hon med ”kryssmetoden” i kalendern. Har hon haft fullt upp under en period så planerar hon in ledig tid redan i förväg, för att det inte ska bli för mycket. Och då gäller det, oavsett vad som dyker upp.

– Det känns jättesvårt att säga nej som företagare. Jag vill ta alla jobb jag får, men det går inte. Jag tror att jag kommer att tjäna på det i längden.

Under sjukdomstiden började hon skriva på sin första bok ”Lysande stjärnor på en nattsvart himmel” som handlar om hur livet tog en paus. I sin andra bok ”Pausa” förespråkar hon återhämtning genom pauser – från jobb, sociala medier och annat som tar energi.

Själv börjar hon varje dag med andningsövningar på yogamattan, som alltid ligger utrullad på golvet. Den har blivit som en fredad zon där hon kan slappna av, och har hon dåligt med tid kan det räcka med tio djupa andetag för att sätta rytmen för dagen.

Många yogaformer är dynamiska och går ut på att bli stark och smidig. Ulrika ägnar sig mestadels åt yin-yoga, som i stället är meditativ och avslappnande. Man fokuserar på andningen samtidigt som rörelserna ger en mjuk stretch som kommer åt bindväven. Man gör också varje övning lite längre än i andra yogaformer.

– Då hinner man känna efter hur kroppen mår och reflektera över sig själv och de tankar som kommer upp. När vi slappnar av kommer vi i kontakt med vårt inre, säger hon.