Logga in

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Fem anledningar att äta mer vegetariskt

Norrköping Har du funderat på att äta mer vegetariskt? Att äta vegetariskt eller veganskt, är hetare än nånsinn. Men ur min synvinkel är det inte bara en trend, det ÄR faktiskt hälsosamt att dra ner på köttkonsumtionen. Läs mer om varför nedan.

Enligt Livsmedelsverket bör vi inte överskrida 400 gram rött kött per vecka, men jag ser ingen anledning att ens äta så mycket varje vecka.

Bönbiffar med goda tillbehör! recept här.

Detta är mina skäl till varför jag gärna äter mer vegetariskt/veganskt:

  • Genom att minska på köttintaget kommer du automatiskt att äta mer grönt. Och grönsaker är nyttigt! Du kommer få i dig gott om fibrer, antioxidanter, vitaminer och mineraler. 

  • En vegetarisk/vegansk kost minskar risken att drabbas av flera vanliga jukdomsstillstånd, tex hjärt- och kärlsjukdom, som är den vanligaste dödsorsaken av vällevnadskaraktär i Sverige. Viss forskning tyder dessutom på att en vegetarisk kost minskar risken att drabbas av högt blodtryck, övervikt, förstoppning, diabetes typ-2, gallsten, samt vissa njursjukdomar och allergier.
  • Mer fibrer och mindre mättat fett verkar dessutom minska chansen att drabbas av cancer! 

  • Om du utesluter kött så behöver du inte oroa dig för att få i dig salmonellasmittat kött eller drabbas av andra sjukdomar som du kan få av felhanterat kött.

  • Förutom detta kan man givetvis motivera en vegetarisk/vegansk kost av etiska skäl och miljöskäl!


Ovo-vegetarisk kladdkaka & vegansk chokladmousse. Läs mer om vego-begreoppen nedan.

Jag tror på att äta naturlig mat och menar inte att man måste ta bort köttet helt och hållet. Att dra ner på konsumtionen där emot, och att äta mer grönt, det är jag övertygad om är hälsosamt. Vi har aldrig ätit så mycket kött som vi gör idag, och jag är säker på att det inte är nödvändigt för oss att frossa i kött.

På samma sätt som jag motiverar en naturlig kost så tror jag inte att vegetarisk snabbmat är ett hälsosamt alternativ. Det handlar fortfarande om att äta naturlig näringsrik mat! Läs mer om detta i mitt inlägg "viken diet skall jag gå på".


Ovo-vegatsika kokosplättar. Recept här!

Är det inte farligt att äta för lite kött? Får man verkligen i sig allt man behöver?
Oavsett vilken kosthållning vi väljer, så är det viktigt att fundera över ifall vi får i oss alla olika näringsämnen, vitaminer och mineraler. Genom att äta varierat löser man detta utan problem. En missuppfattning är ofta att kött är våran enda proteinkälla, men det stämmer inte. Protein hittar du även i bönor, linser, kikärter, quinnoa, nötter, frön, bovete mm.

Vad är skillnaden på vegan och vegetarian?
En vegetarian äter inget kött, oxh i regel inte heller fisk, fågel eller skaldjur. Egentligen är den rätta benämningen lakto-ovo-vegetarian. Det betyder att man äter mjölk och ägg, men inte kött som sagt.
Veganer äter eller brukar inget alls från djurriket. Det betyder att man inte äter ägg, mjölkprodukter, houng tex. Man använder inte heller material i tex kläder som är av djur. 

Oavsett vilken kosthållning man väljer tycker jag personligen inte att det är viktigt att sätta en stämpel på vad man ÄR. Allt behöver inte heller vara så svart eller vitt i min värld. Vad jag menar är att man inte behöver välja att vara helt och hållet vegan, eller helt ch hållet "köttis". Att välja att äta lite vegetariskt ibland är också en väg att gå.. Om man nu gärna vill kalla det något så diggar jag uttrycket "flexitarian", det är ju lite latjo. 

Hur är det med mjölk och ägg då, behöver vi det för att överleva?
Nej, inte för att överleva, men jag anser inte heller att det är något onyttigt eller dåligt att äta. Fast jag kan tro att vi skulle kunna dra ner även på denna komnsumtion. Att byta ut mjölk/yoghurt/kvarg mot andra alternatiiv ibland skulle innebära större variation i kosten, och som jag nyss nämnde så är ju det ett ypperligt knep för att se till att få i sig ett brett utbud av näringsämnenn, vitaminer & mineraler. Satsa gärna på växtbaserad mjölk mellan varven med andra ord!

Lycka till med din vegetariska matlagning!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Mina FEM bästa tips för en hälsosam jul

Norrköping Snart är julen här.. men den där berömda ”julefriden” som alla pratar om är ingen självklarhet. Många tycker faktiskt att julen kan vara ganska jobbig, stressig och krävande. Ja, den är kanske till och med förknippad med ett ständigt dåligt samvete över att du äter för onyttigt och inte hinner göra det du egentligen vill. För att råda bot på detta kommer här mina bästa tips för en mer fridfull och hälsosam jul.

  1. Ta dig en funderare
    Innan julhelgen infinner sig är det bra att fundera igenom vad som egentligen är viktigt för dig. Vad vill du få ut av din jul och vilka vanor/traditioner värderar du högst? Vad behöver du för att må bra och för att få en härlig jul? Om du lever i en relation/med familj, lyft frågan tillsammans.

  2. Välj ut det som du tycker är gott
    Julmat innebär ju en mängd olika slags maträtter och tillhörande snask. Frågan är; tycker vi verkligen om allt eller kan vi skippa vissa delar? Fundera över om det finns något du kan tänka dig att välja bort, men framförallt – vad väljer du aktivt att stoppa i dig för att det är en favorit för just dig?

  3. Umgås med släkt och vänner över en aktivitet
    Det är lätt hänt att det blir väldigt mycket fokus på ätande under julen. Så varför inte hitta på en fysisk aktivitet med dina nära och kära istället för att bara sitta ner och äta hela dagarna. Här kommer några förslag: gå en lång promenad tillsammans, boka en badmintonplan (inte just på julafton kanske, men i mellandagarna), åk skridskor (inne eller ute beroende på väder), åk skidor/pulka om det finns snö. Även om de äldsta och yngsta personerna kanske inte kan vara med i allt, så är de säkert intresserade att närvara efter sina förutsättningar.

  4. Stressa ner
    Gör ditt bästa för att din julefrid skall infinna sig. Ge dig själv tid för återhämtning. Ta. Det. Lugnt. Det kanske kommer vara på bekostnad av att du behöver dra ner på kraven, och revidera dina föreställningar om den perfekta julen. Jag lovar dig, oavsett hur många klappar du har under granen - och hur många hembakade lussekatter som finns i frysen - så kommer julen att infalla både i år och nästa år. Till och med om du struntar i granen (som ändå bara barrar).

  5. Stanna upp och reflektera
    När det börjar att närma sig det nya året är det vanligt att vi börjar sätta upp mål och löften inför nästkommande år. Glöm inte att även utvärdera året som har gått! Vad gick bra? Vad gick mindre bra? Vad vill du göra annorlunda kommande år och vad behöver du förändra för att det skall inträffa?

God jul och Gott Nytt År önskar 

  1. // Hälsocoach Sanna Dahlström

Världens bästa vardagsrecept!

Norrköping Okej, här kommer ett grymt recept på Linssoppa/linsgryta som jag hittade på förra veckan. Håll till godo! 🍵



Skär och bryn några grönsaker/rotfrukter som du har hemma. Jag tog en halv liten pumpa, tre potatisar och en morot samt 1 chili, 3 vitlöksklyftor och 1 gul lök. Blanda i 1/2 pkt saffran, 1tsk spiskummin, 0,5 tsk ingefära , 0,5tsk curry och sedan 2 dl linser, 1 frp kokosmjölk, 1 frp krossade tomater, 1/2 pressad apelsin,2 tsk muscovadosocker och 5-8 dl vatten. Stavmixer samman. Smaka av med salt och peppar och njut av doften som sprider sig i ditt kök 

👩🏼‍🍳 ps. perfekt matlådemat!

Passar perfekt att servera ihop med detta fröknäcke.

Smaklig måltid!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

En stressfri fröjdefull jul

Norrköping Även om julen sägs vara en fridfull tid så är det inte så alla i upplever den. Många förknippar juletid med stress, press och ont om tid och för mycket som skall hinnas med. I detta inlägg tänkte jag berätta mer om mekanismerna bakom stressupplevelsen.

Att stress påverkar oss så stort är inte konstigt, eftersom kroppens normala funktioner rubbas när vi upplever stress eller oro. Det autonoma nervsystemet som styr andning, hjärtslag, blodtryck & matspjälkning reagerar på upplevelsen och därav kan det uppstå såväl kroppsliga som mentala besvär. Stressreaktionen kan till och med försätta vår kropp i en ”kamp-flyktreaktion” eller en ”spela död-reaktion”.

Historiskt sett har stressreaktionen varit en överlevnadsfaktor för oss, men idag har vi inte samma hot omkring oss som på stenåldern så denna reaktion hjälper oss inte på samma sätt som då. Trots detta finns alltså stressmekanismen fortfarande inprogrammerade i våra kroppar, och vi måste tänka oss för så att vi inte hamnar i en trist spiral som gör oss sjuka.

Vad skall vi då göra, för att slippa stressen?
Går det att ta bort stressen från våra liv? Troligtvis inte. Stress är nämligen som ovan nämnt, en helt naturlig mekanism som tillhör livet. Det kan faktiskt vara prestationshöjande med en viss nivå av stress när det väl gäller, men beroende på hur vi själva förhåller oss till vår stress så kan den ha olika påverkan på oss. Det gäller att hitta ett konstruktivt sätt att hantera stressen på.

Negativa föreställningar kring en prestation (läs tex. julen) ger större negativ stress. Det handlar alltså om hur vi tänker kring oss själva, hur vi vill att det skall vara och vad vi bör prestera.

Studier visar dessutom att personer med låg självkänsla är mer sårbara vid långvarig stress. Detta samtidigt som andra undersökningar visar att man faktiskt löper en större risk att dö i hjärt-kärl sjukdom på grund av stress om man har negativa tankar kopplat till den. En lagom stress däremot, stärker vår hälsa, medan understimulering av stress kan vara negativt.

Därför är det viktigt att du tar dig en funderare över vad som är viktigt för just dig i jul. Går det att dra ner på kraven?

För att utforska hur just ditt stressbeteende ser ut så kan du ställa dig följande frågor:

  • När blir du stressad?
  • Varför blir du stressad?
  • Vad kan du påverka/göra annorlunda för att hålla stressen på en mer lagom nivå?

Reflektera över vad som händer när du blir stressad och hur du förhåller dig till den. Blir du stressad över att du är stressad? Det är nämligen rätt vanligt. Försök låta bli det och tänk istället att ”klarar jag av att hålla stressen på denna nivå så kommer den hjälpa mig att prestera”. I stridens hetta är det inte alltid enkelt att tänka så, men övning ger färdighet.

Önskar en god lagom stressig jul 😊

/Hälsocoach Sanna Dahlström

 

Hälsosamt fika till Första Advent

Norrköping Julen närmar sig med stormsteg. Många förknippar kanske julen med onyttig mat, att äta sig proppmätt på julborden med följd om att man mår illa, och trots illamåendet så slinker ändå den där förbaskade Aladdinasken ner under tiden vi jäser på soffan framför Kalle Anka.. Hur är det möjligt? Jag gillar ju inte ens Aladin-chokladen, kanske man kommer på. Hela julspektaklet slutar sedan med att vågen visar några kilon upp och det där dåliga samvetet dyker upp som ett brev på posten. Men så här behöver det faktiskt inte vara..

Nu för tiden finns det massvis av nyttigare recept på julgodis och deserter som du kan hitta bara en googling bort, men för att avlasta dig den mödan så kommer här mina favoriter.

Jag skapar mina recept genom att reducera antalet ingredienser som inte tillför någon näring, och tillför istället sådant som kroppen faktiskt vill ha och kan använda i olika metaboliska funktioner och processer. Och sedan skall det så klart smaka minst lika gott som vanligt traditionellt julfika, det är ytterst viktigt så klart.

 

Min bästa chokladfudge


Ingredienser:
250 gram mandelmjöl • 1 dl kokosolja • 1/2 tsk vaniljpulver • 1,5 dl agavesirap eller honung • 1,5 dl kakao • 1 tsk flingsalt (till garnering)

Häll ut smeten i en form på bakplåtspapper. Om du vill kan du smälta 100 gram mörk sockerfri choklad och ringla över fudgen. Låt stå i fysen minst 30-90 min och skär sedan ut lagom stora (små) rutor. Färdigt!

 

Hälsocoachens Pepparkaksbollar 
receptet ger ca 10 st små bollar

Mixa samman:
1 dl mandelmjöl • 10 urkärnade och hackade dadlar • 1 krm vaniljpulver (nedmald vaniljstång) • 1-2 krm pepparkakskrydda efter smak • 2 msk kokosolja (eller smör) och 1 msk chiafrön • Rulla dina pepparkaksbollar i smält mörk choklad eller kanel om du vill

 

Hälsocoachens recept på Nyttigare Saffransbullar
ca 40 st


Ingredienser till degen:
1 pkt jäst • 5 dl mjölk (eller nötmjölk) • 150 gram kokosolja • 1/2 tsk salt • 6 msk honung • 2 pkt saffran • 6-7 dl siktat dinkelmjöl • 6-7  dl fullkornsdinkel


Fyllning:
150 gram kokosolja • 250 gram aprikoser •en nypa flingsalt  • 2 krm vaniljpulver


Toppning:
stevia, pistagenötter, tranbär eller sesamfrön • Ett uppvispat ägg att pensla på bullarna



Gör så här:

  1. Blanda samman kokosolja, mjölk, honung, saffran och salt och värm till 37 grader (fingervarmt). Smula ner jästen i degspadet.
  2. Häll i mjölet lite i taget samtidigt som du arbetar in det till en deg. Fortsätt tillsätta mjöl tills degen blir smidig att arbeta med, men var försiktig så den inte blir för torr. Låt jäsa under bakduk i 30 min.
  3. Gör under tiden i ordning fyllningen. Mixa ihop aprikoserna tillsammans med kokosoljan. Smaka av med salt och vanilj.
  4. Lägg degen på mjölat bakbord. Kavla ut degen tunt och bred sedan ut fyllningen över hela degen och rulla eller snurra, beroende på vad du föredrar.
  5. Skär i lagom stora bitar och lägg i bullform eller på bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa ytterligare 30 min. Sätt under tiden ugnen på 225-250 grader.
  6. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och garnera med valfri topping. Grädda mitt i ugnen i ca 8 min.

 Lycka till med julbaket!
/Hälsococah Sanna Dahlström

Jeanettes hälsoresa - framgångsfaktorer och belöningar

Norrköping Möt min klient Jeanette!


Dessa resultat har Jeanette uppnått:

  • -15 kg på vågen
  • -13 i midjan
  • -12 på stussen

Men kanske viktigast av allt: Jeanette har etablerat nya matvanor och funnit en rad framgångsfaktorer som funkar för just henne - inte bara som en punktinsats utan framförallt på lång sikt.

Jag är så stolt och glad över hennes framgång!

Njut nu av din belöning Jeanette (resa till värmen) den är du väl värd!

/Hälsococah Sanna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.