Som mångårig kund i Swedbank i Norrköping har jag följt hur bankens kundservice försämrats. Öppettiderna har minskat till tre timmar de flesta dagar. Banken har flyttat från en stor lokal i gatuplan till en mindre på andra våningen. Jag har träffat bankkunder som undrat var banken ligger trots att de just passerat porten.
I veckan hade jag ett litet bankärende som endast skulle ta några få minuter, så jag bokade inte tid. Det var en vanlig vardag mitt i veckan vilket jag trodde skulle göra att det blev ett tämligen smidigt besök. Denna gång var det inte svårt att hitta porten. Utanför fanns nämligen en 30 meter lång kö av bankkunder. Ett vaktbolag skötte insläppet. Några kunder i taget. När jag kom tillbaka en timme senare var kön fortfarande lång. Jag fick vänta utanför i en timme innan jag blev insläppt. Jag är mycket glad att det bara blåste lite snålt. Tänk om det regnat och varit kallt? Eller om mina gamla ben inte orkat stå och vänta så länge.
Väl inne fick jag vänta ytterligare 30 minuter. Fast nu kunde jag sitta ner. När det väl var min tur var ärendet avklarat på mindre än fem minuter. Personalen jag talade med var vänliga och hjälpsamma. De kan ju inte hjälpa att banken som företag är kundovänligt.
Min slutsats blir att det är lättare för en kamel att ta sig igenom ett nålsöga än för en kund att ta sig in på Swedbank i Norrköping.