Östgötatrafiken har infört ett nytt betalsystem som visat sig vara rena katastrofen, särskilt för äldre människor. I stället för att enbart betala in pengar till sitt resekort och meddela vart man ska resa när man går på bussen, ska resenären numera också i förväg beställa vilka resor man avser att göra. Systemet förutsätter att man som resenär har en modern mobiltelefon och att man kan hantera denna. Att köpa och ladda kortet med biljetter manuellt förutsätter tillgång till Östgötatrafikens kundcenter som ligger i Linköping och Norrköping, alternativt att det finns ett försäljningsställe, vilket inte finns i Söderköping. Konsekvensen blir att äldre och framför allt boende i mindre kommuner avstår från att resa kollektivt. Detta kan i sin tur leda till ökat bilåkande och därmed större koldioxidutsläpp och sämre miljö.
Insändarsidorna är fulla med absurda exempel på hur bakvänt detta är. Vi begär att Östgötatrafikens ansvariga regionpolitiker förklarar sig. Det borde också vara rimligt att kommunala företrädare i de mindre kommunerna reagerar. Åtminstone borde det finnas ett ställe i varje kommun där man kan köpa och ladda kortet med resor.
Styrelsen PRO Söderköping,
genom Marja Bergström, ordförande