Är järnvägens tid förbi? Satsa på elbussar och lastbilar istället

"Går en buss sönder måste inte alla andra bussar i halva Sverige stanna också." Det konstaterar Håkan Thornell som tycker att det vore bättre att utveckla en elektrisk struktur istället.

Har tågen gjort sitt? När en buss blir stående måste inte alla bussar i halva Sverige stå still samtidigt, menar Håkan Thornell, som förespråkar en satsning på elbussar och ellastbilar istället.

Har tågen gjort sitt? När en buss blir stående måste inte alla bussar i halva Sverige stå still samtidigt, menar Håkan Thornell, som förespråkar en satsning på elbussar och ellastbilar istället.

Foto: Magnus Andersson

Insändare2025-01-08 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu har det kommit lite snö igen, som det gör nästan alla år. Då blir det problem med tågtrafiken igen – som alltid. Man försöker få ordning på det år, efter år, efter år.

Tåg var ett mycket bra transportmedel för 100 år sedan. Det skapade välstånd på många platser i världen. Men nu är det andra tider. Är det så enkelt som att tågens tid är förbi? 

undefined
Vägs ände? "Järnvägsnätet består av miljontals ton järn, som nu står högt i pris. Sälj det", skriver insändarskribenten.

 Det kanske är dags att satsa på elektriska bussar och lastbilar istället? Går en buss sönder så måste inte alla andra bussar i halva Sverige stanna också, som det är med järnvägen. Den buss som går sönder ställs åt sidan och alla andra kör om utan problem.

Järnvägsnätet består av miljontals ton järn, som nu står högt i pris. Sälj det och utveckla en elektrisk struktur för lastbilar och bussar istället.