Är trafiken inte lika farlig i Skärblacka?

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2016-10-01 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det basuneras ut från alla håll att alla människor är lika mycket värda. Gäller verkligen påståendet om detta? Hastigheter sänks inom Norrköpings tätort från 50 km/h till 40 km/h, till och med ner till 30 km/h.

Norrköpings tätort har således inte endast hastighetsbegränsningen 30 km/h förbi skolor, den gäller även i innerstaden. Anledningen till sänkningen av hastigheten är troligtvis flera men en av anledningarna torde vara av hänsyn till oskyddade trafikanter. Det råder inga tvivel om att det följer mindre risk för både dödsfall och svåra skador när hastigheten sänks.

Idag skjutsar många föräldrar sina barn till och från skolan vilket medför ökad trafik i skolans närområde. Trafikökningen medför ökad risk för olyckor, verktyget som används för att minska risken för olyckor är sänkt hastighet till 30 km/h. Om det ändå händer en olycka är hastigheten på en nivå så de personskador som uppstår blir mindre allvarliga än med högre hastighet.

Detta resonemang verkar endast gälla för de personer som vistas och lever i Norrköpings tätort. Mosstorpskolan i Skärblacka ligger på ena sidan av genomfartsleden i på andra sidan av genomfartsleden ligger ett pappersbruk. Trafiken till och från pappersbruket består av tung trafik och trafiken är omfattande.

De flesta av skolbarnen bor på samma sida som pappersbruket ligger på vilket innebär att de måste korsa den tungt belastade vägen när de tar sig till och från skolan. De barn som inte går till och från skolan blir skjutsade eller åker skolskjuts vilket ökar trafiken. På genomfartsleden råder hastigheten 50 km/h vilket även gäller alla andra gator runt skolan.

Antingen gäller påståendet om hastighetens inverkan på olycksrisk och skadenivå endast i tätorten Norrköping eller så är barnen i Skärblacka tätort någon form av stålmänniskor. Om allas lika värde gäller bör hastigheten runt skolorna i Skärblacka omedelbart ses över.

Läs mer om