Arbetsbördan har snarare ökat i skolorna

Jag/vi har under flera års tid fått höra att arbete görs för att underlätta för skolpersonalen. Nu undrar jag/vi vad som konkret har gjorts, skriver läraren i insändaren.

Jag och mina kollegor har vid ett flertal tillfällen påtalat problemet med att vi drunknar i dokumentation, menar insändarskribenten.

Jag och mina kollegor har vid ett flertal tillfällen påtalat problemet med att vi drunknar i dokumentation, menar insändarskribenten.

Foto: Foto: Alexander Olivera/TT

Insändare2020-05-22 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartiklarna om situationen i skolan (18/5):
Tack för en bra artikelserie som uppmärksammar situationen i Norrköpings skolor. Jag har arbetat som lärare i kommunen i 25 år och kan hålla med om det som skrevs i NT. 

Det som gör mig upprörd är att de som bestämmer över skolan och som uttalat sig i artiklarna, i detta fall Sofie Linden och Kikki Liljeblad, påstår sig vara ovetande i dessa frågor. Jag och mina kollegor har vid ett flertal tillfällen påtalat problemet med att vi drunknar i dokumentation både till dem, rektorer och områdeschefer, har till och med lämnat medborgarförslag till utbildningsnämnden i frågan. 

I Norrköping är vi dessutom tvungna att dokumentera mer än vad skolverket anger som allmänna råd i ett system som bidrar till att vi utför dubbeldokumentation. Kommunen har dessutom upphandlat detta system igen för ett okänt antal miljoner kronor som i stället kunde användas till bättre saker i skolan. 

Jag/vi har under flera års tid fått höra att arbete görs för att underlätta för skolpersonalen. Nu undrar jag/vi vad som konkret har gjorts? Vi har inte märkt någon lättnad utan snarare att arbetsbördan ökat.
Pernilla Hellman

Fotnot.  I morgondagens tidning (23/5) svarar ordförande i Utbildningsnämnden i Norrköpings kommun.