Behåll flygplatsen i utvecklad form

Insändare2020-05-22 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Inget utrymme för tre olika flygplatser" (19/5):

Till skillnad från Mia Skölds inställning till flygplats, tycker jag att en stad av Norrköpings storlek skall behålla sin i en utvecklad form.

Att flygplatsen ligger nära staden är en stor fördel eftersom framtidens flygplan drivs fram ljudlöst och med inga avgaser. En tanke och vision om framtiden som en miljöpartist, i mitt sinne, absolut skulle drömma om.

Ambulansflyg och brandflyg innehåller så tidskritiska faktorer vilket gör det tidsmässigt ohanterbart att vänta hjälp från någon närstående flygplats.

Kostnadsmässigt är 20 miljoner mycket pengar för flygplatsen. Som jämförelse kan man fråga sig hur mycket Ostlänken kostar kommunen i form av arbetstid, resor, möten etc fram till minst år 2035. Detta har jag inte sett komma fram i något sammanhang.

Mer av framtidens flyg finns på internet. ELISE – Elektrisk Lufttransport i Sverige eller sök på ”Electric Aviation in Sweden”.

Swedavia lanserar en strategi för elektriskt flyg där tio av Swedavias flygplatser planeras vara igång år 2025. 

”Swedavia electric airplane” visar hur man planerar att redan nu till hösten 2020 börjar testa elektriskt flyg mellan Östersund och norska Röros.

Jag kan hålla med om att en entreprenör för drift av flygplatsen är att föredra. Speciellt om Mia Skölds inställning speglas i andra styrande i kommunen.

I så fall får vi fortsätta och fundera på vilka markytor runt staden där lagerlokaler kan placeras, samtidigt som det är 15–20 år kvar tills Ostlänken står klar.

Anders Andersson