Man kan se framåt vad gäller flygplanens/flygplatsens utveckling på två olika sätt:
Antingen som flera gör: Vi tänker som vi alltid har gjort, flygplatsen har ingen framtid, några charterresor till varmare länder löser inte den ekonomiska situationen. Detta med eldrivna flygplan som kommer om kanske 10– 15 år blir dyrt, kan bara flyga korta sträckor och tar få passagerare.
Eller så kan man tänka 10–15 år framåt: Vi satsar på den infrastruktur som redan finns tillgänglig, kompletterar och utvecklar under åren framöver så att Norrköping, när målet är nått, har en flygplats med flygplan som får bränsle lokalt producerad i Norrköping av vind och sol, flyger ljudlöst till flera orter i Sverige, släpper inte ut några avgaser.
Detta kostar pengar och med det intresse som flera mycket stora företag visar för flygplatsens överlevnad tycker jag det inte skall vara något stort problem att lösa den långsiktiga ekonomiska biten.
Chartertrafiken kommer samtidigt kunna expandera med fler destinationer och modernare flygplan för långdistansflygningar.
Följ upp och var med i den tekniska utvecklingen, känslan är att nu går det snabbt framåt.
För det är väl inte så att man när det gäller flygplatsens framtid man vill ha ”Norrköpingsmodellen” som innebär att man bygger bostäder på smutsig/kemikalieindränkt mark och stora lagerlokaler på en del av Sveriges bästa åkermark, och kallar tung trafik/lager för logistikcenter i stället för skitig lastbilstrafik?