I NT onsdagen den 1 mars kunde vi läsa att biltrafiken ökar i Norrköping och att vi har två meter cykelväg per person medan Motala, Linköping och Vadstena har över tre. Vi vet också att Norrköping satsar en tredjedel på cykel mot vad Linköping gör i nuvarande fyraårsbudget.
Trafikverket har beräknat att cykeltrafiken måste öka med 210 % till 2030 för att vi ska nå klimatmålet. Attraktiva cykelvägar kan minska onödig biltrafik i staden billigare och snabbare än något annat. Investeringar i cykelvägar ger tillbaka 6 gånger satsningen enligt två forskare som utvärderat Lunds och Köpenhamns cykelsatsningar.
Norrköping har förutsättningar att bli en bra cykelstad eftersom alla i staden har cykelavstånd till centrum. Men kommunen behöver investera och planera bra för att det ska bli attraktivt att cykla. Glesa delar av staden behöver förtätas och staden bör inte breda ut sig mycket utanför nuvarande stadsområde. Stadsdelarna behöver bli allsidiga med en blandning av bostäder, service, arbetsplatser, rekreation och kultur för att minska transportbehovet.
Cykelnätsplanen som kommunen planerar efter måste ses över. Nu går cykelhuvudvägarna utefter trafikerade bilvägar vilket inte är bra för de cyklandes hälsa och otrivsamt med tanke på buller. Mellan 3 000 och 5 000 personer dör årligen i Sverige av bilavgaser. Cykelvägarna behöver gå centralt i stadsdelarna så att man når olika målpunkter.
Attraktiva cykelvägar är tillsammans med spårvägar nyckeln till planering av en hållbar stad. Investera, och investera rätt!