Man anar att politiska och tjänstemannamässiga visioner och ambitioner inte tar hänsyn till ekonomiska och praktiska realiteter.
Carins påpekande att det tar 20 minuter att komma upp i full fart och lika lång tid att stanna tåget borde få den mest hängivne entusiast att dra öronen åt sig. Lägger man därtill perronger på 400 meter och underjordiskt resecentrum i Linköping liksom tunnel under centrala Norrköping så krävs att medborgarna informeras om de praktiska och ekonomiska konsekvenserna som hur som helst blir en belastning under lång tid framöver.
Carins hänvisning till Danmark och Finland bör beaktas där man genom upprustning av järnvägsnätet medger hastigheter på 250 kilometer i timmen. Effekterna av motsvarande satsning i Sverige bör redovisas. Politiker och tjänstemän har ofta en övertro på framtidssatsningar på vilket det finns ett antal exempel under senare år: Tunneln genom Hallandsåsen, Botniabanan och Nya Karolinska sjukhuset. Samhället har i samtliga fall drabbats av betydande merkostnader. Varför inte låta SVT:s "Uppdrag Granskning" göra en granskning av Ostlänken?