Dåliga vägar gick inte att bota med ny organisation

Jag läser, som alltid, morgontidningen med intresse.

Potthål fanns redan på min tid som vägmästare och de åtgärdades snabbast möjligt, skriver Torbjörn Lilja.

Potthål fanns redan på min tid som vägmästare och de åtgärdades snabbast möjligt, skriver Torbjörn Lilja.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Insändare2023-04-27 22:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

"Potthålen fylls med politiskt innehåll" NT 25/4
 

Tisdagens krönika av Edvard Hollertz på NT:s ledarsida gjorde mig intresserad. Han skriver om dåligt underhåll av vägar.

Potthål fanns redan på min tid som vägmästare och de åtgärdades snabbast möjligt. Men tänk på, att Vägverket, lokalt, har rationaliserats bort. Ny organisation skulle bota alla problem med dåliga vägar.

Vad hände? Jo, för mycket dyra pengar tog man bort alla lokala resurser. Människorna som arbetade på golvet/vägen, togs bort, egna maskinresurser likaså, för att inte tala om kostnaderna för allt detta.

Nya garageanläggningar såldes, ja till och med nybyggda såldes innan personalen tog dem i bruk. Allt reades bort. Vi vet i dag, att allt detta kostade massor med pengar och mycket lidande för inblandad personal. Till vilken nytta? Ingen alls.
 

Vad händer i dag?
Jo, i dag kan några hasselsnokar få fördyra vägåtgärder med flera miljoner. Det visar hur långt från verkligheten våra vägmyndigheter har hamnat.