Det här borde inte kunna hända kommunen gång på gång

Det ska inte hända men har ändå hänt. Vilken gång har vi hört den frasen från berörda parter i Norrköpings kommun.

Avtalet med konsultfirman. Arkivbild.

Avtalet med konsultfirman. Arkivbild.

Foto: Annika Flood

Insändare2023-09-14 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

"Bråttom med "superkontoret" - tog inte in fler offerter" NT 5/9 

I början på januari bildades en ny ledningsgrupp. Den nya ledningsgruppen skulle få en ny organisationsstruktur för att kommunen skulle få ökad kvalitet Och bättre effektivitet. Tre arbetsgrupper fick till uppgift att utforma ett nytt kontor som skulle få namnet Superkontoret.

I den gruppen sitter några av kommunens högsta chefer. Gruppen meddelade i mars månad, alltså tre månader senare, att de hade svårt att komma framåt i arbetet och att de behövde hjälp. En konsultfirma anlitades med en budget på 700.000 kronor. Fakturorna som inkom attesterades men ingen höjde ett ögonbryn för arbetsdagar på 18,5 timmar förrän NT började ställa frågor. 

Svaret blir att från kommunens sida är man nöjd med konsultföretagets tjänster trots att de saltade fakturorna.

Frågan är om vi skattebetalare är nöjda med Superkontorets agerande. Att ingen i kommunen orkar granska fakturor som ska attesteras är väl ett tecken på hur likgiltiga de är när de hanterar våra skattepengar. Upphandlingschefen i kommunen säger att det finns krav på att skriva avtal på köp över 100 000 kronor men det finns inga generella krav på att en skriftlig beställning finns. Min fråga vad är skillnaden?