Det nya biljettsystemet ger större möjligheter

I en insÀndare skriver styrelsen för PRO i Söderköping att det Àr svÄrt att köpa biljetter för kollektivtrafik i och med det nya biljettsystemet och vill ha en förklaring frÄn ansvariga politiker.

Bakgrunden till upphandlingen av ett nytt biljettsystem var att det gamla systemet hade blivit gammalt och omodernt, skriver Julie Tran (C), regionrÄd och ordförande i trafik- och samhÀllsplaneringsnÀmnden.

Bakgrunden till upphandlingen av ett nytt biljettsystem var att det gamla systemet hade blivit gammalt och omodernt, skriver Julie Tran (C), regionrÄd och ordförande i trafik- och samhÀllsplaneringsnÀmnden.

Foto: David Einar, Östgötatrafiken

InsÀndare2020-09-23 09:15
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pĂ„ ”Ansvariga regionpolitiker mĂ„ste förklara sig” (16/9): 

Bakgrunden till upphandlingen av ett nytt biljettsystem var att det gamla systemet hade blivit gammalt och omodernt. Med det nya systemet ges en rad nya möjligheter, till exempel att betala sin biljett med ett bankkort i stĂ€llet. Inga pengar eller biljetter behöver laddas i förvĂ€g och varken ett speciellt kort eller mobiltelefon behövs. Detta Ă€r nĂ„got som resenĂ€rer önskat sig lĂ€nge. 

Möjligheten att betala biljetten med ett vanligt bankkort gör det vÀldigt enkelt att resa i kollektivtrafiken. PÄ expressbussarna och landsbygdsbussarna har visserligen denna möjlighet funnits Àven tidigare. DÀr gÄr det Àven att köpa en rabatterad seniorbiljett eller en rabatterad ungdomsbiljett med betalkortet. Det gör man framme hos chauffören och Àven om det nu i coronatider Àr ingÄng genom bakdörrarna, sÄ Àr det chaufförens uppgift att hjÀlpa till och sÀlja biljetter pÄ dessa bussar.

För att sprida information och hĂ„lla utbildning i det nya biljettsystemet hade Östgötatrafiken i vĂ„ras planerat ett antal fysiska trĂ€ffar som PRO, SPF och andra föreningar var inbjudna till. TyvĂ€rr tvingades dessa tillfĂ€llen stĂ€llas in nĂ€r pandemin slog till. Hade dessa trĂ€ffar kunnat hĂ„llas dĂ„, hade sĂ€kert mĂ„nga av de missuppfattningar som finns i dag kunnat undvikas.

Jag sitter sjĂ€lv i Regionens pensionĂ€rsrĂ„d, RPR, dĂ€r samtliga pensionĂ€rsorganisationer finns representerade. Den 9 september hade vi ett distansmöte med genomgĂ„ng av det nya biljettsystemet och behandlade alla inkomna frĂ„gor, tillsammans med Östgötatrafiken. Vi hade en konstruktiv dialog dĂ€r medverkande organisationer kom med mĂ„nga goda idĂ©er om hur vi kan fĂ„ fram information om nya biljettsystemet till berörd mĂ„lgrupp. Dessa idĂ©er har Östgötatrafiken tagit vara pĂ„ och avser följa upp arbetet med pensionĂ€rsrĂ„dets deltagare. 

Har man frĂ„gor om hur det nya biljettsystemet fungerar eller om man upplever att det inte fungerar sĂ„ som man skulle vilja att det fungerade, Ă€r man vĂ€lkommen att höra av sig till Östgötatrafikens kundtjĂ€nst för att fĂ„ en introduktion och handledning i det nya biljettsystemet.