Dyra biljetter i länet

Insändare2016-02-11 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ännu en gång har Östgötatrafiken kraftigt höjt priserna på resor i tätorten. Men vart tar pengarna vägen? När jag kom till Norrköping 1975 kostade en tätortsresa 1 krona, idag 21 kronor med resekort. Månadskort från 30 kronor till 540. Lönerna har under samma tid höjts med cirka 7 gånger. Priset har således stigit med 3 gånger mot den allmänna löneutvecklingen. Enligt en tjänsteman på VTI fick jag reda på att ca 80% av kostnaderna för trafiken är löner så jag får inte ihop dessa gigantiska taxehöjningar man gör. Hela tiden har man talat om 50-60 procent skattefinansiering så nu måste tätortsresorna vara ett påtagligt överpris för att subventionera de längre resorna i länet och en dyrbar administration. Är denna utveckling verken rimlig? Samtidigt har standarden på tätorttrafiken försämrats kraftigt. En resa från Norrköpings resecentrum till den största ytterstadsdelen Hageby har förlängts från cirka 13 minuter till cirka 25 minuter sen 90 talet. Turtätheten har nästan halverats. Biltrafiken har dock ökat ordentligt.

Om Östgötatrafiken

Läs mer om