Regeringen har lagt ett förslag på mobilfria skoldagar i grundskolan. Länge har det varit upp till varje skola att besluta hur man gör med elevernas mobiler under skoldagen, men enligt regeringen så ska det nya förslaget öka både fokuset och tryggheten.
Enligt mig så är detta absolut inget bra val, därför är jag emot mobilfria skoldagar.
Det här kommer inte att bli någon direkt höjdare. Många elever har en tendens att hålla koll på tiden med mobilen, även om det finns klockor på skolan så är det vanligt att kolla på mobilen. Det kan resultera i att fler blir frånvarande.
Det kan också bli så att man inte kan gå iväg så långt, eftersom man är beroende av en klocka. Jag som elev vill inte vara begränsad på min egen rast och det tror jag att många fler håller med om.
Dessutom har många elever en slags trygghet i sina mobiltelefoner, och om de försvinner kan det både skapa oro och ensamhet för vissa. Tryggheten är att man kan kontakta föräldrar eller andra om något skulle hända. Alla har kanske inte den bästa relationen med sina lärare och andra elever.
Vissa menar att frånvaron av mobiltelefoner skulle stärka relationen mellan elever och lärare. Absolut att man får tycka så, men man kan inte bara kolla på det från ett perspektiv. Man kan inte tro att alla eleverna är lika. Det kan stämma att det funkar för vissa, men alla elever har olika behov.
"Problem med stök och bristande studiero i klassrummet är vardag för många av Sveriges elever och lärare. Att göra skolan mobilfri är en viktig pusselbit för att eleverna ska få en lugnare och tryggare skolmiljö", säger utbildningsministern Johan Pehrson i "Regeringen vill göra skolan mobilfri”. I själva verket så är inte mobiltelefonerna problemet. Stök och bristande studiero beror ofta på andra faktorer, som brist på tydliga regler, undervisningsmetoderna eller lärarens möjligheter att upprätthålla ordningen. Ett mobilförbud löser inte dessa problem utan flyttar bara fokus från den verkliga orsaken till stökigheten.
Vissa kan tycka att det finns fördelar, och det är helt sant. Att ta bort mobilerna skulle ökar socialiseringen, sägs det, och det är ju absolut ingen nackdel. Men varför skulle mobilerna minska den sociala kompetensen? Det är inte så att mobilerna stoppar gemenskapen mellan eleverna. Faktiskt är det raka motsatsen, i dagens samhälle skulle man kunna påstå att mobilerna stärker den sociala interaktionen mellan eleverna, och därför är en viktig del av oss.
Sammanfattningsvis anser jag att fördelarna med att behålla mobiltelefoner i skolan överväger nackdelarna. Förbudet av mobiler löser inte grundproblemen, utan begränsar bara elevers frihet och trygghet. Skolan bör alltså fokusera mer på att skapa en bra lärmiljö genom att tydliggöra regler och ha engagerande undervisning som eleverna intresserar sig i, snarare än att skaffa ett förbud som i verkligheten inte tar itu med de verkliga problemen.