Får inget lån – efter alla år: "Aldrig känt mig så förödmjukad"

"Allt är helt opersonligt och främmande. Hur kan man säga nej utan att ta kontakt och ge en rådgivning?" frågar sig insändarskribenten som varit kund hos Swedbank sedan 1957.

"Aldrig har jag känt mig så förödmjukad och jag ser det som en förolämpning", skriver insändarskribenten "Besviken kund" som nekas ett banklån.

"Aldrig har jag känt mig så förödmjukad och jag ser det som en förolämpning", skriver insändarskribenten "Besviken kund" som nekas ett banklån.

Foto: Fredrik Nygren

Insändare2025-04-26 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har varit kund i Swedbank (Sparbanken) sedan jag började skolan 1957. Vi fick lära oss att spara i sparbankens sparbössor. Kanske bara en krona i veckan eller lite mer. Sparbanken har ju alltid varit mitt val i livet. 

Nu när jag är 75 år och vill ha ett lån på huset för att betala kommunalt vatten och avlopp så får jag nej av banken. Jag har ett lån innan på 280 000 och behövde 270 000 till detta. Aldrig har jag känt mig så förödmjukad och jag ser det som en förolämpning. Jag har alltid skött min ekonomi, aldrig fått någon anmärkning och alltid skött mina olika lån.

Servicen på banken är ju obefintlig. Lokalkontoren stängdes för att förbättra servicen, sade man. Nu måste man boka tid på nätet via en medarbetare, sitta i en telefonkö på 45 minuter.

Allt är helt opersonligt och främmande. Hur kan man säga nej utan att ta kontakt och ge en rådgivning? Jag är som jag förstår helt ointressant som kund av banken.