Svar på "Måttet är rågat för indragna hållplatser" (11/4):
Vi har stor förståelse för att det kan kännas bekvämt att ha nära till en busshållplats. Men för Lindö har det visat sig att närheten till en hållplats inte är det som avgör om de boende åker kollektivt eller ej. Resandet mellan Lindö och Norrköpings innerstad borde vara betydligt högre med hänsyn taget till hur många som bor i Lindö och den täta trafik som finns där redan nu.
Forskning och erfarenheter talar i stället för att det är ett snabbt resande med nya linje 11 mellan Lindö och Norrköping som kan få fler att välja bussen i stället för bilen. För att kunna snabba upp resandet väljer vi nu att ha färre hållplatser och kortare körtider. Detta innebär att det är många Lindöbor som får en snabbare resa, men tyvärr är det även några som får längre att gå till sin närmaste hållplats. Vi har inga mål eller krav att tillgodose varje enskild individs behov i den allmänna kollektivtrafiken. För att erbjuda en attraktiv kollektivtrafik för så många som möjligt måste vi göra prioriteringar och val. Bäst för flest, brukar användas för att beskriva denna princip.
I det nya linjenätet finns en hållplats vid det nya Lindö strand som, när den blir färdig, blir närmaste hållplats för de som bor i området runt Rönnagatan. Linje 11 kommer att från Lindövägen svänga in på Östra Promenaden och sedan passera både Söder tull och Resecentrum innan den går via Ingelsta till Åby. Dock kan det bli en alternativ väg till Söder tull tills arbeten och trädbyten är klara i Östra Promenaden.
Slutligen håller vi med insändaren om att fuskåkningen är ett problem och vi har därför utökat antalet biljettkontroller i Norrköping. Dessutom har vi höjt tilläggsavgiften för alla utan giltig biljett, till 1 500 kronor.
Sofia Malander, vd Östgötatrafiken