Fick böter när han inte kunde swisha

Idag skulle min snart 17-årige son och två vänner åka spårvagn från Slåttergatan till Fridvalla strax efter lunch.

Var finns medmänskligheten när samhällets digitaliserade tjänster inte fungerar undrar insändarskribenten.

Var finns medmänskligheten när samhällets digitaliserade tjänster inte fungerar undrar insändarskribenten.

Foto: Ulf Wigh/WIGHsnews/arkiv/Jessica Gow TT

Insändare2021-01-26 17:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Då bl a Länsförsäkringar Bank liksom Swedbank och SEB låg nere (personligen höll jag på i cirka åtta timmar denna dag med att kunna betala två räkningar samt godkänna två e-fakturor) kunde han inte betala sin biljett med swish som idag är det enklaste sättet att betala ombord på ÖstgötaTrafikens fordon. 

Han hade inte med sitt bankkort heller. 

Då kontrollanterna var med på denna tur blev han bötfälld med 1500: kronor som ska betalas inom 10 dagar. Detta trots att han visade sin mobil och förklarade att han inte kunde använda swish då bankens BankID inte gick att använda. 

Han bad då att få kompisen att betala hans biljett men det gick inte då biljetten ska vara betald innan du kliver ombord. 

Jag ställer mig lite undrande - var förståelsen och verkligheten befinner sig. 

Har man ingen medmänsklighet utan är målet att bötfälla? 

Vart är vi på väg när man styrs till att använda de digitaliserade tjänsterna för att kunna åka kollektivt, när tjänsterna inte fungerar? Var finns rimligheten i att bötfälla en resenär på grund av att den påtvingade digitaliseringen är ett så känsligt och instabilt system?

Jag har idag överklagat detta och ska invänta beslut. Det beräknas ta 4-6 månader. 

fotnot: Östgötatrafiken har avböjt att svara skribenten på insändarplats med motiveringen att ärendet är överklagat och ska utredas.