Flaskhalsar i lokaltrafiken

Foto: Matz Glimhed

Insändare2016-03-11 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en debattartikel den 3 mars skriver två kommunpolitiker i Norrköping att vi ska vara stolta över spårvägen. Detta ser jag som ett hån mot alla resande som fått kraftigt förlängda restider p g a de borttagande av spår man gjort i centrum. Vore det inte bättre om man såg till att trafiken fungerade. Trots den långa artikeln anger man inget för att komma till rätta med den långsamma trafiken mellan Söder Tull och Resecentrum. Enkelspåret på Drottninggatan skapar ett stort antal förseningar varje dag och tvingar vagnarna från Kvarnberget till en lång tidsödande omväg via Öster där det blir många stopp vid ljussignalerna. En resa Hageby till Resecentrum tar idag nästan dubbelt så lång tid som för några decennier sedan. För 5 år sedan tvingades man skrota den populära samtrafiken vid Söder Tull p g a det stora antalet förseningar i spårvagnstrafiken. I andra städer bygger man spårväg för att korta restiderna och byten av förare sker på några sekunder, men i Norrköping är allt tvärtom. Vid introducerande av spårvagn till Kvarnberget sjönk resandet jämfört med tidigare buss enligt Östgötatrafiken. Nya sträckningar i ytterstadsdelarna blir helt meningslösa så länge man inte löser problemen i centrum. Som spårvagnsnörd skäms man över spårvägen i Norrköping.

Läs mer om