Fler får svar på enklare frågor.

Insändare2020-07-18 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare om Konsumentvägledningen och kontaktcenter. Vi förstår att en omorganisation väcker många frågor och kan uppfattas som otydlig.

Den målgrupp som ni beskriver får redan idag stöttning av kontaktcenter i många olika frågor. Vad gäller konsumentvägledningen så innehåller denna både enklare frågor och mer komplexa ärenden som kräver juridisk kompetens.

Med den nya organisationen har vi möjlighet att hjälpa fler än tidigare. Framförallt gäller detta de enklare frågor som utgör en majoritet av det som medborgare ber om hjälp med. Det kan till exempel gälla frågor som hur man fyller i en blankett för anmälan till allmänna reklamationsnämnden eller att tolka informationen i ett avtal. 

I mer komplexa ärenden som kräver expertkunskap kan kontaktcenter ge hjälp genom vägledning till rätt stöd. Det vill säga slussa den som behöver stöd vidare till en person eller instans med rätt kompetens.

Kontaktcenter finns tillgängliga varje vardag, via fysiska mötet och på våra sociala medier.