Fog för minoritetens kritik av nya biljettsystemet

Bara det att Östgötatrafiken inkallat extra bemanning ”för att kunna hjälpa våra kunder hitta rätt i det nya systemet” borde vara en väckarklocka, menar insändarskribenten.

Alla har inte råd med smartphone, många saknar förtroende för säkerheten med digitala betalningssystem och av olika anledningar har inte alla förmåga att hantera tekniken, menar insändarskribenten.

Alla har inte råd med smartphone, många saknar förtroende för säkerheten med digitala betalningssystem och av olika anledningar har inte alla förmåga att hantera tekniken, menar insändarskribenten.

Foto: Magnus Andersson/arkiv

Insändare2020-09-09 08:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartikeln "Ibland får man betala lite extra för enkelhet" (25/8) och insändaren "Varför är det så stort fokus på appen?" (12/9):

Både Östgötatrafikens kommunikationschef och vd konstaterar att en majoritet av resenärerna vill ha en app för att sköta sina betalningar och att minoriteten får anpassa sig därefter och att resekortet är ”passé”. Som argument anges att inga moderna biljettsystem i dag har reskassa (i vanliga fall är det upphandlande part som ställer krav på marknaden att leverera, men Östgötatrafikens företrädare ger intryck av ett motsatt förhållande). Och: ”Man får göra en avvägning om det ska vara enkelt eller billigt. Ibland får man betala lite extra för enkelhet”. En åsikt som för vanliga människor minst sagt är obegriplig.


Vidare konstateras att det är resenärer som saknar reskassan vilka är de mest negativa, men då de alltså tillhör en minoritet behöver Östgötatrafiken inte bry sig i deras åsikter och behov. Men ifall kommunikationschef och vd tänkte till, så kanske de möjligen kunde inse att det finns fog för minoritetens kritik. Verkligheten kan nämligen berätta att alla medborgare inte har råd med smartphone, många saknar förtroende för säkerheten med digitala betalningssystem och av olika anledningar har inte alla förmåga att hantera tekniken. Bara det att Östgötatrafiken inkallat extra bemanning ”för att kunna hjälpa våra kunder hitta rätt i det nya systemet” (citat vd Malander) borde vara en väckarklocka. Indirekt medger Östgötatrafik att det är besvärligare än någonsin att åka kollektivt.


Skulle vara intressant att höra ansvariga politikers synpunkter. Det har ju exempelvis framkommit att tidigare flitiga användare av kollektiva färdmedel i fortsättningen kommer att ta bilen. Betänk i detta sammanhang att regionen består av några fler orter och presumtiva resenärer än de som enbart uppehåller sig inom Linköpings och Norrköpings stadszoner. Efter att ha tagit del av vd Malanders långa och krångliga redogörelse av en så pass enkel sak som det i praktiken borde vara att ta sig från punkt A till punkt B, så är bilalternativet förståeligt. Billigare? Kanske inte, men betydligt enklare och således helt i linje med Östgötatrafikens tänkesätt.
Skärblackabo