För höga kostnader att bygga långa sträckor

När det gäller cykelvägar på landsbygd så blir tyvärr kostnaderna ofta för höga för att bygga långa sträckor och användandet är lågt, skriver trafikplanerare vid Norrköpings kommun.

Insändare2020-04-14 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Svårt att få en cykelväg ut på Vikbolandet" (14/4):

Önskemålet om en cykelväg till Arkösund har ställts som medborgarförslag till kommunen tidigare och det är olyckligt om du fått olika svar från tjänstepersoner.

Regionala cykelvägar där kommunen inte är väghållare, som exempelvis väg 209 till Arkösund, planeras tillsammans med Trafikverket och Region Östergötland i länstransportplanen för Östergötland.

Exempel på cykelvägar som är i planeringsskedet nu är en cykelväg längs Djurövägen och närmaste åren påbörjas planeringen för en cykelväg i Skärblacka som finansieras via länstransportplanen och kommunen. Efter att planerade och prioriterade cykelvägar byggts klara så gör vi tillsammans med Trafikverket och regionen en ny plan. 

När det gäller cykelvägar på landsbygd så blir tyvärr kostnaderna ofta för höga för att bygga långa sträckor och användandet är lågt. Det gör det svårt att prioritera en cykelväg som denna hur behövlig den än upplevs vara även i förhållande till andra cykelvägar i kommunen eller regionen. 

En enkel cykelväg i grus skulle kosta uppskattningsvis 20 miljoner kronor.

Per-Erik Hahn, trafikplanerare Norrköpings kommun