Svar
Svar till insändaren Var är alla dessa som yrar och skäller på kulturpolitiken?
Du frågade var SON:s publik fanns. Jag träffade dem förra lördagen på Kulturnattens två föreställningar i LDG. Men jag var bara på den första och hade en mycket trevlig och underhållande stund i en fullsatt salong. Men så hände en märklig sak. Jag satt nästan längst bak och under orkesterns nummer 4, en grej om en kamel som lät som om orkestern stämde sina instrument och slutade i ett onjutbart crescendo reste sig en nästan hel rad med unga tjejer och lämnade lokalen.
Jag nämnde detta för en av SON-vännerna och hon hade ett antal skäl till varför de lämnade konserten. När jag sa att jag också var nära att gå så fick jag veta att man skulle lära sig att uppskatta den nya musiken. Lite kulturimperalistiskt i stil med den påtänkta litterära kanon som debatterats.
Nu var det ju gratis denna lördag och det var väl därför det var fullsatt. Men jag hade nog gärna betalat en rimlig entré för att få uppleva denna musikquiz. Det har gett mig en idé. Skapa program med populära och omtyckta musikstycken, både av äldre datum och nyare typ Ted Gärdestad, och med ganska låga biljettpriser, för att fylla lokalen. Ge sedan dem som uppskattar den nya musiken sina program till de priser som en lågt besatt salong behöver. Själv låter jag pengarna från oktobers upplevelsekonto gå till Peter Carlssons konsert i Flygeln, inte så billigt men säkert bra. Till fler konserter finns det inga pengar…